486 i wielkie dyski - czy mozliwe?

Autor: Gilus (hlucas_at_poczta.onet.pl)
Data: Mon 27 Aug 2001 - 12:50:04 MET DST

Wiatm.

        Chcialbym sie dowiedziec jak, jesli w ogole mozna, zmusic sprzet
klasy 486 dodzialania z duzymi dyskami, powiedzmy 20 GB. O ile sobrze
sie orientuje, wystepuje 486-ki bez zintegrowanego kontrolera HDD, a
wtedy potrzebny jest takikontroler pod ISA. Tylko ze on nie obsluzy
dysku tak duzego, chociaz moge sie mylic... czy to prawda?
Dowiedzialem sie od kogos, ze aby bylo to mozliwe, konieczne jest
zainstalowanie programiku, ktory "oszukuje" BIOS w taki sposob, ze
widzi te 20-tke jako jakis mniejszy (moze np. 850 MB), a poznej, po
detekcji BIOSu, juz jest obslugiwany jako 20 GB. Tak to zrozumialem. W
tym momencie nurtuja mnie pytania: po pierwsze - czy to mozliwe?
Dalej, w jaki sposob jest to realizowane, ze pozniej widzi juz
faktyczna wielkosc dysku? Wydaje mi sie, ze to mozliwe przez mechanizy
wewnetrzne (trudno mi to jakos fachowo nazwac, moze menadzer dyskow?)
danego systemu operacyjnego. Wtym momencie chyba odpada DOS, bo opiera
sie calkowicie na BIOSie, jesli chodzi o dyski twarde. Co z Windowsem?
Czy bedzie "widzial" faktyczna wielkosc dysku juz podczas instalacji?
Czy, zwyczajnie mowiac, nie bede mial absolutnie czym sie przejmowac?
Najistotniejszy jest dla mnie Linux. Czy, przy instalacji, po wyjsciu
komputera z fazy bootowania, starcie z plyty, Linux samoczynnie,
poprawnie zidentyfikuje dysk? Czy tak samo jest pozniej, podczas
normalniej pracy systemu? Czu moze trzeba w jakis specyficzny sposob
skonfigurowac partycje? Czy konfiguracja dysku twardego, jaka
przeprowadzil BIOS ma jakiekolwiek znaczenie dla tego systemu? Jesli
ma, to w jakim momencie Linux "przejmuje" te funkcje, czyli wprowadza
wlasnego menadzera (nazwe go tak umownie)? Mam na mysli to, czy sam
rozpoznaje dyski, nie zwracajac uwagi na to, co ustalil BIOS.
Konczac, chcilabym sie po prostu dowiedziec, co trzeba zrobic, aby 486
uzywal dysku >= 20 GB, bootowal z niego i nie bylo z tym zadnych
problemow. Chodzi mi o Linuxa. Jak skonfigurowac partycje (czy
dowolnie czy jakos konkretnie). Jak nazywa sie ten program, gdzie go
znalezc (albo kto mi moze go podeslac).
Z gory dziekuje

Lukasz Jakubiak