Re: Dysk z sewisu (dlugie)

Autor: Wozik (wozik_at_lublin.top.pl)
Data: Thu 30 Aug 2001 - 15:19:07 MET DST

"czoper" <czoper_at_poczta.fm> pisze

> No to pocieszajace, ale ja chce tylko albo swoj naprawiony - albo
nowy.
> Ale Ty jestes z Wroclawia - po znajomosci Ci dali ;)
> Ktos biegly w kodeksie cywilnym moglby doradzic mi cos???

Za crn.pl:

Zamierzający zareklamować wadliwy przedmiot klient ma do wyboru:
gwarancję (od 1996 r. gwarancję jakości) i rękojmię. Ustawodawca
stworzył te dwie formy reklamacji, a nawet zezwolił na dowolne
wybranie jednej z nich, aby ułatwić życie kupującemu oraz jego
handlowemu partnerowi ­ sprzedawcy. Ale czy na pewno ułatwił?

Fakt, że obie procedury tak niewiele różnią się od siebie oraz
problemy związane z ich rozpoznawaniem powodują, że nie do końca
uświadamiamy sobie ich istotę oraz wynikające z nich prawa i
obowiązki. Z pewnością warto bliżej przyjrzeć się podstawowym
elementom odróżniającym gwarancję od rękojmi.

Odpowiedzialność

Odpowiedzialność z tytułu gwarancji jakości ponosi gwarant. Jest nim
ten, kto wystawił kartę gwarancyjną: producent, importer lub
sprzedawca. Gwarant ponosi odpowiedzialność za wady produktu, nawet
jeśli kupujący wie o nich w chwili zawarcia umowy sprzedaży.

Natomiast odpowiedzialny z tytułu rękojmi jest tylko sprzedawca.
Zostaje on zwolniony z odpowiedzialności, jeśli kupujący wiedział o
wadzie produktu w chwili zawarcia umowy sprzedaży.

Odpowiedzialność udzielającego gwarancji obejmuje zwykłe
funkcjonowanie urządzenia. Gwarancja jakości to zapewnienie, że jakość
przedmiotu zakupu jest wysoka. W przypadku powstania wady fizycznej
(gwarancja jakości, w przeciwieństwie do rękojmi nie obejmuje wad
prawnych) można żądać naprawy lub wymiany. Przykładem ilustrującym
termin "zwykłe funkcjonowanie urządzenia" będzie praca procesora w
przewidzianej dla niego częstotliwości zegara. Jeśli użytkownik
przekroczy maksymalną częstotliwość ("podkręci") i procesor się spali,
powstałe uszkodzenie nie podlega gwarancji.

Pojęcie wady w przypadku rękojmi nie jest takie samo jak w przypadku
gwarancji. O odpowiedzialności z tytułu rękojmi możemy mówić, jeśli
rzecz ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność. Użytkownik
skutecznie może zareklamować towar na podstawie rękojmi niekoniecznie
wtedy gdy jest niesprawny, wystarczy, że nie ma pewnych właściwości, o
których posiadaniu zapewnia np. instrukcja obsługi lub sprzedawca.
Wracając do przykładu procesora, jeśli sprzedawca zapewni kupującego,
że może "podkręcać" urządzenie, w razie uszkodzenia procesora kupujący
ma prawo dochodzić swoich praw z tytułu rękojmi.

Charakter prawny gwarancji jakości i rękojmi

Gwarancja jakości jest aktem o charakterze umownym, czyli dobrowolnym.
Obecnie nie ma obowiązku jej udzielania. Gwarancja ta jest uzależniona
od wydania kupującemu karty gwarancyjnej. Jeśli sprzedawca jej nie
wyda, kupujący nie może dochodzić roszczeń z tytułu gwarancji.

Uprawnienia z tytułu rękojmi przysługują z mocy prawa, w związku z
czym nie jest potrzebny osobny dokument sprzedawcy. Do skorzystania z
rękojmi wystarczy udowodnienie zakupu u określonego sprzedawcy, np.
przedstawienie paragonu. Nie jest wymagana karta gwarancyjna ani żaden
inny dokument określający uprawnienia kupującego. Kodeks cywilny
dopuszcza możliwość wyłączenia, ograniczenia lub rozszerzenia rękojmi,
ale wyłączenie i ograniczenie nie może nastąpić w przypadku sprzedaży
użytkownikom końcowym. Wyłączenie i ograniczenie rękojmi jest
bezskuteczne, jeżeli sprzedawca podstępnie zataił wadę przed
kupującym.

Termin

Według kodeksu cywilnego termin gwarancji wynosi 1 rok od dnia wydania
rzeczy kupującemu. Gwarant może dowolnie ustalić termin ochrony
gwarancyjnej, ale nie krótszy niż 1 rok. Ważne, by termin ten był
określony w momencie wydawania rzeczy kupującemu. Gwarancja
automatycznie zostaje przedłużona o czas pozostawania urządzenia w
serwisie sprzedawcy lub innym, wskazanym w karcie gwarancyjnej
punkcie. Na rzecz wymienioną sprzedawca ma obowiązek wydania nowej
karty gwarancyjnej z nowym terminem, nie krótszym niż poprzedni.

Uprawnienia z tytułu rękojmi wygasają bezwzględnie po upływie 1 roku
od dnia wydania rzeczy kupującemu, niezależnie od tego, ile czasu
wadliwe urządzenie było w serwisie sprzedającego. Możliwość
korzystania z uprawnień, jakie daje rękojmia, w odróżnieniu od
gwarancji jakości, jest uzależniona od dokonania tzw. aktów
staranności. Kupujący straci uprawnienia z tytułu rękojmi, jeśli nie
zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu 1 miesiąca od dnia jej wykrycia
lub od dnia, w którym przy zachowaniu należytej staranności mógł ją
wykryć. W obrocie profesjonalnym, czyli bez udziału konsumentów,
kupujący straci uprawnienia z tytułu rękojmi, jeśli nie zbada rzeczy w
czasie i w sposób przyjęty przy przedmiotach tego rodzaju i nie
zawiadomi niezwłocznie (tj. bez zbędnej zwłoki) o dostrzeżonej wadzie.
W przypadku, gdy wada wyjdzie na jaw później, musi zawiadomić
sprzedawcę niezwłocznie po jej wykryciu. Kupujący nie straci uprawnień
z tytułu rękojmi mimo niezachowania powyższych terminów, jeśli
sprzedawca wadę podstępnie zataił albo zapewnił kupującego, że wady
nie istnieją.

Uprawnienia

Z gwarancji jakości wynikają dwa uprawnienia. Klient może żądać
usunięcia wady fizycznej (naprawa) lub dostarczenia rzeczy wolnej od
wad (wymiana), jeżeli wady zostaną ujawnione
w terminie określonym w gwarancji. Wymiana często następuje dopiero po
kilku nieudanych próbach naprawy. Z racji dyspozytywnego charakteru
przepisów dotyczących gwarancji gwarant sam określa warunki wymiany
rzeczy wadliwej. Oczywiście, powinny być przedstawione kupującemu w
momencie odbioru towaru. W przeciwieństwie do rękojmi, wybór
kolejności i realizacja uprawnień należy w zasadzie do gwaranta,
aczkolwiek brak pod tym względem wyraźnego przepisu. Rękojmia uprawnia
kupującego do odstąpienia od umowy sprzedaży rzeczy wadliwej, żądania
obniżenia ceny, wymiany wadliwego towaru oraz naprawy. Kupujący sam
decyduje, z którego zobowiązania ma wywiązać się sprzedający z jednym
wyjątkiem: jeżeli kupujący odstępuje od umowy sprzedaży wadliwego
urządzenia po raz pierwszy, a sprzedawca zadeklaruje niezwłoczną jego
wymianę lub naprawę, kupujący nie może zrezygnować z propozycji
sprzedawcy. Jest wręcz zobowiązany naprawiony lub wymieniony przedmiot
przyjąć. Natomiast w przypadku powtórnej reklamacji (na podstawie
rękojmi) sprzedawca ma już obowiązek zakup przyjąć i zwrócić
pieniądze.

Od nowelizacji kodeksu cywilnego w 1996 roku kupujący, który otrzymał
gwarancję, może według własnego uznania reklamować rzecz także na
podstawie rękojmi (o ile jej nie wyłączono). Może nawet reklamować ten
sam przedmiot na przykład najpierw na podstawie gwarancji, a następnym
razem na podstawie rękojmi i odwrotnie, w zależności od tego, co jest
dla niego korzystniejsze. Sprzedawca nie ma prawa narzucać formy
reklamacji. Wybór należy do kupującego.

--
wozik_at_lublin.top.pl
tHe sTaGe diVInG cLUb