Re: Problem z DIMM'em (długie)

Autor: Zibi \(the Moose\) (lutomski_at_mentor.edu.pl)
Data: Thu 30 Aug 2001 - 16:35:13 MET DST

Witam!

Podpisując się jako "Radoslaw Sokol" <rsokol_at_magsoft.com.pl>, w
przypływie determinacji napisałeś(aś):

| Jeśli płyta widzi jeden bank z czterech, to raczej z dwubankowego
| zobaczy tylko 32 MB też. Inna sprawa, czy produkowano kiedyś DIMMy
| 64 MB jednobankowe...

Poteoretyzuję trochę, bo temat ciekawy. Uściślę na początku jedną
sprawę.
Otóż wykonie DIMMa: to taka "klapka" (PCB) z czarnymi "kostkami" (RAM)
< to nie jest nauka, tylko rysuję na tablicy ;) > i te kostki są na niej
zamontowane albo TYLKO z jednej strony albo z OBU stron.
Jak dotąd - jasne. Położenie fizyczne kostek na płytce nie zawsze
odzwierciedla ELEKTRYCZNĄ jedno- lub dwustronność DIMMa.
To też jest jasne. I tu się zaczyna. Sloty na starszych MB pod DIMMy
były tak rozwiązane, że najstarszy bit szyny adresowej wybierał
stronę slotu do zaadresowania, z jednej strony 32 MB,
po drugiej drugi bank 32 MB. Stąd producent MB pisał
w manualu, że max moduł RAM to 64 MB.
No i jak weźmiemy dwustronny ELEKTRYCZNIE
DIMM 64 to będzie widać 64 MB, bo płyta gł. przełącza
jednym bitem stronę slotu. W przypadku jednostronnego
DIMMa 64 sprawa się komplikuje, bo ten bit wybierający
32 MB wskaże tylko na 16 MB i dalej nie ma czym
adresować reszty pamięci. Podobna sytucja jest w nowych
płytach i zastosowaniu modułów jednostronnych 256 MB.
Strona slotu wybiera 128 MB i jak DIMM jest jednostronny,
to qpa, widać tylko 128 MB. Temat ten był w wątkach
poruszany wielokrotnie i nie wiem czy nie warto byłoby
ksiakiegoś fakju z tego zrobić, bo co rusz ktoś ma ten sam
problem. Ufff..
BTW mam jednostronne (czyt jednobankowe 64 MB)
- tak piszę dla zaspokojenia ciekawości - i jedną bardzo
ciekawą 128-mkę, którą widać w starych płytach Pentium
jako pełne 128 megsów - (może jest ośmiobankowa he he).
Biosy płyt głównych jak ją widzą to piszą,
że obsadzono bank 0 i 1, czyli, że to jest 2 x 64 MB.

| W takich przypadkach w zasadzie nie warto rozbudowywać pamięci, tylko
| od razu wymieniać płytę choćby na coś na VP3 albo MVP3.

Albo MVP4 ;-)))

| Czasem jednak BIOS ograniczał możliwość detekcji dodatkowych
| banków pamięci -

Nie znam takich przypadków, więc nie mówię nie.

Sorry, że się rozpisałem, ale temat niekompatybilności
modułów RAM strasznie mnie nurtuje.

--
PozdróWWWska
Zibi (the Moose)