Podkrecony procesor czy kombinacje plyty glownej???

Autor: CFR (cfr_at_priv.onet.pl)
Data: Sun 29 Jul 2001 - 17:30:02 MET DST

Hai!

     Mam na plycie Abit KT7E procesor Athlon, ktory ma zegar 1000MHz. Jednak
po ostatnich zabawach z biosem zglupialem co do tego zegara.
     Jak opisalem wczesniej na grupie pewien problem (patrz. "Zwalanianie
systemu podczas kopowania plyty"), postanowilem zaladowac najnowszy bios.
Robilem to pierwszy raz, wiec obawialem sie, ze cos spieprze (szczegolnie po
tym jak slyszalem, ze mozna spaprac plyte glowna).
    Z czystego DOSu zaczalem operacje, wszystko przebiegalo poprawnie, cos
tam sprawdzilo, pokazalo, ze nie ma bledow i na koniec pojawil sie monit o
resetowanie lub wyjscie. Dalem na wyjscie, bo resetowanie wydawalo mi sie
niepotrzebne (w koncu po co resetowac skoro wg mnie wszystko sie ladnie
wczytalo :). No to sie zaczelo, najpierw niechcial wystartowac. Nie widzial
nic, moglem tylko wejsc do biosu, co tez zrobilem i dalem na: "Load
Fail-Safe Defaults" oraz "Load Optimized Defaults". Zrobilem restart i
system odpalil ale pojawily sie problemy z dzwiekiem tj. nie bylo problemu
sprzetowego tylko kiepsko sie dzwiek odtwarzal. Reinstalacja karty
dzwiekowej nic nie pomogla, wiec to cos musialo sie stac przez instalacje
biosu. Wgralem jeszcze nowe sterowniki dla VIA (4in1432v) i ponownie
wszedlem do biosu i teraz dopiero zobaczylem, ze procek jest ustawiony na
750 MHz. Oblal mnie zimny pot, czyzby w sklepie sprzedali mi kreconego
Athlona, o ile pamietam to zaczely sie one od 850MHz, wiec to raczej odpada.
Zajrzalem do biosu jeszcze raz (i pewnie nie ostatni :) i oto co mi
proponuje plyta glowna dla mego procka (CPU Operatnig Speed itp.): zaczyna
sie od 500(100); x5; 100/33MHz a konczy sie na 1333(133); x10; 133/33MHz.
Ozcywiscie jest tez opcja User Define. Dalem na 1000(100); x10; 100/33MHz i
niestety procek startuje ale z ustawieniami na 750MHz, zmienilem na
1000(133); x7,5; 133/33MHz, system rusza i wszystko pracuje stabilnie
lacznie z dzwiekiem :) Co o tym sadzicie?
Mam jeszcze pare pytan:
1. Jak sprawdzic, bez zagladania na procek jaki on dokladnie jest (sa od
tego programy prawda ale jakie?)?
2. Jaki jest pierwotny bios dla Abit KT7e?
3. Czy optymalne ustawienia w biosie ustawia procek na jego oryginalna
czestotliwosc czy tak jak to jest plycie najwygodniej, czyli w moim
przypadku na mniejszy zegar?
4. Patrz P.S.

P.S. Naped DVD przestal spowalniac system, czyli nie DMA nie bufor tylko
Bios albo nowe sterowniki dla VIA rozwiazaly problem, no wlasnie, Bios czy
VIA jak sadzicie?