Odp: Chlodzenie procka a element Peltier'a.

Autor: Dexter (dexter_at_astercity.net)
Data: Wed 18 Jul 2001 - 22:39:13 MET DST

> Sa w sprzedazy elementy polprzedownikowe "pompujace" cieplo z jednej
> strony elementu na druga. Ksztaltem to sie nawet nadaje do stosowania na
> prockach Pentium czy AMD.
>
> Czy ktos empirycznie stwierdzil zalety jego stosowania?
> Prosze o uwagi.

Peltier to niestety nie jest zabawka dla kogos kto tylko zobaczyl go na
zdjeciu. Jak sam stwierdziles peltier pompuje cieplo z jednej strony na
druga. Sam przy tym produkuje nie malo ciepla. Sumaryczna moc cieplna
wydalona po stronie cieplej moze siegac nawet 120-130 wat. Sam procesor
wydziela ok 60W (np. moj Athlon) jezeli bys chcial do chlodzenia peltiera
uzyc swojego coolera to bedzie on conajmniej dwa razy goretszy niz przy
pracy z samym procesorem !!! Jezeli masz wydajny cooler i schladza on
procesor do temp. 50C to po dodaniu peltiera bedzie on mial 100C !!!!
Kolejny problem to to ze peltier potrafi wytworzyc maksymalna roznice
temperatur rzedu 70C przy idealnym odizolowaniu od otoczenia. W praktyce
udaje sie uzyskac roznice rzedu 40-50C. Skoro temperatura strony goracej
chlodzonej zwyklym coolerem wynosi 100C jak podalem wyzej to temperatyra
strony zimnej bedzie 50-60C Jak widzisz zysk z wykorzystania peltiera jest
zaden w tym przypadku i na dodatek obciazasz dodatkowo zasilacz bo peltier
pobiera nie malo pradu bo 6A dla wersji 50W i 8A dla wersji 72W. Jezeli
rozwazasz na powaznie peltiera to rozsadne efekty da chlodzenie wodne strony
goracej. Wtedy mozna uzyskac temperatury nizsze o pare stopni od temp.
otoczenia. Oczywiscie moje wywody dotycza procesora ktory wydala duze ilosci
ciepla. Kiedy sie bawilem peltierem to ofiara ekperymentow padl celek 333.
Wydzielal on po podkreceniu do 560 MHz i podniesieniu napiecia do 2,2V okolo
40W ale peltier 72W chlodzony woda potrafil go zmrozic do temp. minus 7C!!
Powstaje wtedy problem kondensacji pary wodnej i osadzania sie lodu. Do
dzisiejszych grzejnikow jakimi sa procesory raczej nie oplaca sie uzywac
peltiera no chyba ze zamontujesz od razu 3 ale wtedy bedziesz musial
zainwestowac w elektrownie atomowa obok swojego mieszkania :-)))
Pozdro
Dexter