Wydajnosc dysku na HPT366

Autor: rafal (rafal_at_sih.pl)
Data: Tue 17 Jul 2001 - 11:34:17 MET DST

Witam.
Czy moze mi ktos wyjasnic skad bierze sie mala wydajnosc dysku
podpietego do kontrolera HPT366 na plycie Abit BP6? Dysk to IBM 40BG
(bodajze DTTA 30540), zainstalowany win2k, sporo ramu i 2xceleron 366.
Sprawdzalem z najnowszym oficialnym biosem plyty (v.RU) i biosami
kontrolera 1.22 i 1.25. Instalowalem tez nowe drivery poczawszy od
1.22, przez 1.25 i 1.28. Sam dysk to bodajze ATA 100. Kontroler ATA
66, a wydajnosc dysku przypietego (jako single) mierzona w programie
SciSoftSandra2000 to wynik okolo 8000 jednostek (podobne wyniki osiaga
porownawczy ATA 33). Raz tylko, po upgrade biosu kontrolera do 1.25 i
zainstalowaniu sterownikow 1.25 dysk w testach osiagnal ponad 19000
jednostek (blisko ATA100), ale pojawily sie problemy przy odczycie
dluzszych plikow (komputer zawieszl sie), a nawet przy probie
skanowania dysku (po zwisie). Po dograniu sterownikow 1.28 problem z
odczytem zniknal, ale szybkosc spadla znowu do ok. 8000.
Nie wiem, czy wszystko jest ustawione jak nalezy. W biosie kontrolera
mam UDMA4, w panelu sterowania nie da sie zaznaczyc (we wlasciwosciach
dysku) "wlacz buforowanie" bo to pole jest niedostepne (szare).
Zreszta dysk i kontroler traktuje jako SCSI, w zwiazku z tym nie ma
tam mozliwosci ustawienia UDMA (a przynajmniej ja nie widze).
Cos jeszcze? Acha, pod kontroler IDE (nie HPT) podpiety jest dysk
Quantum 10GB, CD i CD-RW, ale to chyba nie ma wplywu na prace reszty.
Szukalem w sieci informacji o tym, ale jedyne co znalazlem to
propozycje upgrade biosu i nowe sterowniki. U mnie to nie pomoglo,
dlatego pisze na liste.

Rafal