Re: Krecenie Durona i wielki zawod :-((((

Autor: Artur Gawryszczak (gawrysz_at_camk.edu.pl)
Data: Mon 14 May 2001 - 18:01:35 MET DST

Witaj,

Adam Czajka wrote:
> chyba, ze pokazesz mi przyklad dostepnego na rynku procesora,
> ktory po podkreceniu sie nie grzeje

Sorry, nieprecyzyjnie skomentowałem - chodziło mi o to że niekoniecznie
ze wzrostem temperatury masz zwiększenie oporności (nawet tam gdzie
stosowanie pojęcia oporności ma sens). Do relacji większe napięcie ->
więsza moc i większa częstotliwość -> większa moc nie mam zastrzeżeń
oczywiście.

Jak wprowadzą proce ze zintegrowanymi peltierami to będziesz miał
przykład proca, który po zwiększeniu któregoś tam napięcia będzie
chłodniejszy :) oczywiście nie bez konsekwencji dla projektantów
radiatorów :)

> prad wraz ze wzrostem temperatury z cala pewnoscia sie nie zwiekszy,

Tu przydałaby się wypowiedź jakiegoś wyjadacza od technologii
półprzewodnikowych stosowanych aktualnie w produkcji procesorów, bo ja
się o tym dość dawno uczyłem i tam były takie hocki-klocki, że wraz ze
wzrostem temperatury masz więcej nośników (tzn. dziur i elektronów,
zresztą jest to bardzo zasadnicza cecha półprzewodników) i stąd
zwiększenie prądu wraz z temperaturą przy zadanym napięciu. W
szczególności rozważano konstruowanie półprzewodników na diamencie, ale
pożądana _minimalna_ temperatura pracy byłaby w okolicach 500K lub
wyżej, były też jakieś problemy z domieszkowaniem diamentu. Taka sobie
ciekawostka, zobaczymy co przyszłość przyniesie.

Niestety pomiar prądu pobieranego przez proc jako całość w zależności
od temperatury jest dość trudny, i w O/C zupełnie nie pomocny.

--
        Artur Gawryszczak