Re: Pytanie o BIOS

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_iname.com)
Data: Thu 31 May 2001 - 11:13:08 MET DST

Hi,

Piotr Gałuszkiewicz wrote:

> Wiem ze w dzisiejszych pecetach BIOS moze miec rozna wielkosc i skladac sie
> z roznych "wirtualnych" stron podstawianych procesorowi w locie w razie
> potzreby.

Niezupełnie... Zazwyczaj sam BIOS jest przechowywany normalnie, za to
CMOS Setup jest skompresowany i przed uruchomieniem dopiero rozpakowywany
do normalnej pamięci operacyjnej, skąd już może być bez problemów urucho-
miony bez żadnych cudów z wirtualnymi stronami.

> Niemniej jednak zapewne isnieje cos takiego, ze w kazdym PC w
> jakims zekresie adresow (rzeczywistych - fizycznych) MUSI byc Bios tak zeby
> zachowana byla kompatybilnosc wszystkich pecetow (tak jak stala jest np.
> tablica przerwan programowych BIOS dla Dosu i zawsze np. INT 13 to bedzie
> obsluga dysku itp.)

Ano -- adres startowy będzie ten sam, ale adresy wejściowe funkcji
już mogą być różne. Funkcje BIOSu wolno wywoływać jedynie przerwaniami.
Co prawda nowe BIOSy pewnie mają wszystkie funkcje pod takimi samymi
adresami w celu zachowania maksymalnej kompatybilności, ale nie wolno
na tym polegać.

> Czy ktos moglby mi powiedziec jakis jest wlasnie taki PEWNY zakres adresow,
> ze w kazdym PC bedzie tam widoczny BIOS i jakiej objetosci to jest obszar ?

Adres musiałbym poszukać (w sieci pewnie bez problemów, w większości
książek typu "Anatomia PC" pewnie też jest). Rozmiar zależy od scalaka
na płycie, może być 128 KB lub 256 KB. Część (o zmiennej wielkości)
to zestaw funkcji BIOSu realizujących odwołania do przerwań, procedura
dekompresująca oraz test komputera, druga część (też o zmiennej wielkości)
to CMOS Setup.

BTW możesz powiedzieć, po co dokładnie Ci te informacje? :)

--
| Radosław Sokół  |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/ |