Re: Problem z Asusem CUV4X-E

Autor: Marek Szopinski (mssoft_at_mssoft.com.pl)
Data: Tue 24 Apr 2001 - 11:47:41 MET DST

> To podziel się z innymi informacją na ten temat

OK. Właśnie mija kolejne pół dnia bez padu systemu więc chyba problem jest
skutecznie rozwiązany. Na szynie mam 150MHz. Nie wiem dokładnie, który z
poczynionych kroków spowodował, że system zaczął w końcu pracować stabilnie
lecz sądzę, że należy tak czy owak je wszystkie zastosować. Eksperymentalnie
doświadczyłem też efektów związanych ze stosowaniem pewnych rozwiązań w
zakresie podłączania urządzeń IDE. O tym też niżej.

1. Dowiedziałem się, że Asusy są niesłychanie wybredne jeśli chodzi o
współpracę z instalowanym hardwarem. Jeżeli mamy więcej niż jeden moduł
pamięci, to należy zdemontować pozostałe i przetestować stabilność pracy po
kolei na każdym z nich z osobna. Jeżeli jest coś nie tak to system sypnie
się zwykle na np. scandisku. Lepiej jednak załatwić sobie jakiś prosty
tester typu BurnInTest dostępny na http://tucows.task.gda.pl.
W ten sposób musiałem sprzedać jedną z kostek pamięci, którą wcześniej
eksploatowałem bez żadnych sensacji na mocno podrasowanym komputerze (Abit,
szyna 147MHz). Ważne: należy zwrócić uwagę na czasy dostępów. Kostki o
czasie dłuższym niż 6ns zwykle się sypią, przynajmniej wszystkie, które
przetestowałem. Dotyczy to standardowej prędkości 133MHz.

2. Obowiązkowo należy zainstalować aktualne sterowniki do płyty
(przynajmniej pod windows ME). W przeciwnym razie dość często sypie się
komunikacja AGP w trybie x4. To jest główną przyczyną braku stabilności.
System wywala się w zupełnie przypadkowych momentach. Obecna wersja ma numer
4.28.

3. Zainstalowanie sterowników nie włącza automatycznie komunikacji DMA dla
HD i ewentualnie dla CD(R) :(, jak to się dzieje na wielu innych płytach.
Należy do zrobić ręcznie w właściwościach urządzeń. Bez tego transfer miałem
10x wolniejszy niż obecnie.

4. Jeśli możliwe, to nie powinno wieszać się na jednej taśmie twardziela i
wolniejszego urządzenia. Nie powoduje do utraty stabilności lecz wpływa
znacząco na transfer. Powieszenie na jednej taśmie nagrywarki Yamaha 8824 i
HD IBM 30GB UDMA100 7200obr/min (nie pamiętam symbolu) obniżyło transfer
3-krotnie !!!

Marek