Re: Pytanie o UDMA

Autor: Mariusz Michna (mariusz_at_tpc.com.pl)
Data: Thu 15 Mar 2001 - 22:02:37 MET

Dnia Thu, 15 Mar 2001 08:56:10 +0100, "Piotr" <zsmr_at_lg.home.pl>
napisal:

>Witam,
>czy ustawienie DMA w menedżerze urządzeń to jest równoważne włączeniu UDMA.
>Mam dysk obsługujący UDMA i płytę również. Dysk to Seagate 20 GB.
>Jak włączyć UDMA?
>Piotrek.

W zasadzie NIE.
Ultra DMA czy Ultra ATA jako parametr dysku opisuja maksymalny tryb, w
jakim dziala dysk lub kontroler. O zdognosci i wlasciwym doborze tych
trybow decyduje w zasadzie moment wykrycia dysku przez BIOS.

DMA w Panelu sterowania ustawia transferty typu DMA pomiedzy
kontrolerem dysku a pamiecia bez duzego udzialu procesora, wspomagane
mocno przez chipset, czyli szybsze.
Mozliwe sa sytuacje, ze dysk pracuje w Ultra ATA/100, ale system nie
korzysta z DMA i transfery sa takie sobie (niestety czeste domyslne
ustawienia, np .w linuksie).

Lub odwrotnie - dysk, plyta Intel VX, pracuja w PIO-4, ale operacje
pomiedzy dyskiem a RAM sa wykonywane w trybie DMA.

Pozdrawiam,
Mariusz