Re: KTO NIE UFA CHIPSETOM VIA !?!?!?!

Autor: mac (mac_at_tygodnik.pl)
Data: Fri 09 Mar 2001 - 11:25:32 MET

> Miałem Shuttle na BX-ie i był do ...
> Asus na VIA 694X jest o klasę lepszy i szybszy ...

A ja mialem plyte MSI BX Master na BX-ie i Celerona 566. I w sumie wszystko
chodzilo cacy. Ale lubie czasem poeksperymentowac.

Kupilem sobie plyte Soltek SL-75KAV z chipsetem VIA KT133A. Do tego Duron
800 Mhz. Pamiec zostawilem sobie z poprzedniej konfiguracji - 128 MB 133MHz.
Po zlozeniu wszystko niby ok. System wystartowal. HDD mam teraz Seagate'a U5
40GB (5400obr.) pracuje jako ATA100.

Zainstalowalem Windowsa ME. Wszystko szlo ladnie. Pierwszy raz mam plyte na
chipsecie VIA, wiec instalowalem jako pierwsze sterowniki Via 4in1 - te
dolaczone do plyty glownej. Pozniej stery do grafiki (Matrox G400 Max), SB
Liva'a. Modem Asmax na ukladzie Lucenta Windoza sama znalazla. Pierwsze
klopoty mialem z tunerem TV Pixel View. W ogole nie chcialy zainstalowac sie
sterowniki (w sumie dosc stare, dolaczane do tej karty, bo mam akurat model,
do ktorego nowsze stery do Win98/Me nie wyszly). Zwis kompa. No coz -
recznie sterownik dalo sie zainstalowac, a pozniej program obslugi tunera.
Ale przy odpalaniu praktycznie zwis za kazdym razem. No to patrze na
przerwania - fakt - tuner tv dzielil je z karta graficzna. Buuu - niedobrze.
Troche mieszania w slotach i w zasadzie teraz mam kazde urzadzenie na
oddzielnym przerwaniu.

I jak sie ogolnie sprawuje system na plycie z chipsetem VIA? Ogolnie jest
ok, ale tak: program obslugi tunera tv nie chce sie odpalic i notorycznie
zawiesza system (zostaje tylko hard reset) kiedy jest odpalony program
monitorujacy temperature procka VIA hardware monitor. Poza tym podczas
ogladania filmow divx w programie MicroDVD (1.0) zdarza sie w miare
regularny zwis - ekran zamarza, a dzwiek zapetla sie i powtarza 1-2
sekundowy fragment w kolko. I znowu hard reset. Co ciekawe jak uzywam
programu VPlayer, jest ok - zdrarza sie, ze stanie tylko obraz a dzwiek i
napisy leca dalej - ale nie zawiesza sie komp - wystarczy zrobic pauze i
puscic dalej - VPlayer omija jakas klatke kluczowa i leci dalej.

No i jeszcze jedna rzecz okropnie mnie wkurza - w tej chwili nie moge
zainstalowac sterownikow VIA 4in1. Niby wszystko sie instaluje ok - Windoza
pokazuje ze uaktualnia jakis sterownik i... na koniec ekran zamrozony. Hard
reset tylko. Dupa zimna, a przeciez zaraz po zainstalowaniu Windowsa ME dalo
sie te sterowniki zainstalowac. A teraz nawet te z CD-ka do plyty glownej
nie chca sie instalowac.

Podsumowujac: moze VIA nie jest taka zla, ale trzeba sie chyba nameczyc,
zeby to dobrze skonfigurowac. A co ciekawe odpalalem kupe roznych
benchmarkow i wszystko chodzi, ze az milo. Zadnych zwisow.

pozdrawiam
swiezo upieczony uzytkownik chipsetu VIA
mac