IDE a HDD; MP3 a DMA

Autor: szympaw_at_poczta.onet.pl
Data: Tue 06 Mar 2001 - 18:19:54 MET

Czesc !

Mam 2 problemy:

1. Mam plyte glowna 486 bez wbudowanego kontrolera dyskow,
kontroler jest, ale siedzi w gniezdzie ISA. W sumie moge podlaczyc
tylko 2 HDD (ma jedno IDE)... Ale jest jeszcze jeden kontroler:
wbudowany w karte dzwiekowa. Co prawda przeznaczony raczej dla CD-ROMu,
ale z drugiej strony CD-ROM moge tez podlaczyc zamiast HDD. Zatem te 2
uzadzenia sa zamienne. Wydaje mi sie, ze moge podlaczyc 3-ci HDD do dzwiekowej.
Jako, ze moj BIOS nie widzi 3 HDD domyslam sie, ze potrzebny
bedzie sterownik, aby system (DOS) go zobaczyl. Poniewaz BIOS
widzi dyski niezaleznie od typow kontrolerow (rozni producenci),
a takze niezaleznie od typow samych dyskow wiec powinien wystarczyc
jeden uniwersalny sterownik (gdzie go znalezc ???). Moi znajomi
jednak twierdza inaczej.
Moj kumpel ma podobna sytuacje:
kontroler u niego ma dwa zlacza IDE i tez siedzi w gniezdzie ISA, ale BIOS
(i system) tez nie widzi 3-go HDD. System widzi tylko CD-ROM na
drugim IDE (po zaladowaniu sterownikow).

2. Jak przyspieszyc DMA ?
Na 486DX-33MHz udaje mi sie odtwazac MP3. Okrajam jakosc dzwieku
(mam podpiete 2,5 watowe glosniczki pasywne od walkmana, wiec
nawet gdybym mogl nie okrajac dzwieku to pewnie i tak bym nie
uslyszal roznicy) na tyle, ze obciazenie procka nie przekracza
90% i jakos idzie tyle, ze "haczy". Na poczatku myslalem, ze
to wina wolnego procka. Okroilem wiec dzwiek do tego stopnia,
ze zuzycie mej 486-tki nie przekraczalo 50% i wraz "haczylo".
Z tego co sie dowiedzialem to mam cos nie tak z DMA (za wolne,
za malo - nie wiem). W BIOSie mam przestawione DMA z Clk/2 na
Clk/1. To jednak nie wystarcza.

Prosze Was o pomoc i WIELKIE dzieki :->
P.S. Gdyby wymiana sprzetu na lepszy byla mozliwa to juz
dawno bym to zrobil, bo wiem, ze to najlepsze rozwiazanie
moich problemow. Jednak z pewnych powodow musze ciagnac na starej
486-tce i dlatego prosze Was o pomoc.