Re: Intel Pentium MMX 166 -> 233 - jak podkręcić ?

Autor: Artur Gawryszczak <gawrysz_at_camk.edu.pl>
Data: Thu 15 Feb 2001 - 21:19:52 MET

"Tomek 'Tommy' Dębiński" wrote:

> Kojarze te 3 nieudokumentowane ustawienia tylko ... skad bede widzial
> jaka jest ich czestotliwosc ?

Pobaw sie programikami do testowania, jest tego mnostwo i pokazuja ile
MHz ma CPU. Mnoznik znasz ze zworek. Niekoniecznie te nieudokumentowane
beda dzialac, ale sprawdzic warto.

> Mam jeszcze w instrukcji plyty napisana taka uwage:
> If system run in 75/83 MHz (skad te 83 MHz ? - w opisie nic nie ma)

Byc moze ktores z nieudokumentowanych ustawien, lub artefakty w
instrukcji po nieco innej koncepcji plyty.

> PCI clock jumper must be set to 33 MHz position (oprocz tego do
> wyboru jest CPU CLK/2 - co to jest ?). Domyslam sie ze ma to jakis
> wplyw na prace urzadzen podlaczonych do szyn PCI (w moim wypadku
> karta graficzna i dopalacz).

I dysk. Dla 83 MHz CLK/2 daje 41.5 MHz, a nie kazdy dysk/kontroler na
plycie bedzie wtedy dzialal poprawnie. Ustawienie na 33MHz jest
bezpieczne, aczkolwiek nie gwarantuje Ci, ze nie wiaza sie z tym jakies
dodatkowe straty wydajnosci. Chyba musisz sie wziac do experymentow i
pomiarow. Najlepiej solidnie, z notatkami itp. Taka laborka.

> Oburzyc ? o co chodzi dokladniej ?
> Nie bedzie czytac w ogole ? Dane zostana utracone ?

Bledne odczyty i zapisy. Konczy sie to na rozwalonej strukturze
logicznej dysku, a pod FATem to jest mocno nieprzyjemne, warto miec
porobione jakies backupy czy image Nortona. Jak masz kilka partycji, to
na czas testow zapisuj tylko na systemowej - jak sie cos zchrzani, to
system jest stosunkowo latwo odrestaurowac, w odroznieniu od poteznych
ilosci unikalnych danych, nad ktorymi ciezko pracowales :)

> ... poza tym slyszalem gdzies, ze przy "wyzszych" (jak na tamte czasy ;)
> magistralach (75/83 MHz) moga pewne urzadzenia nie dzialac.

Wlasnie dyski. Grafiki sa zdaje sie troche odporniejsze. Pamieci moga
tez przeklamywac. Udalo mi sie kiedys tak EDO ustawic przy FSB=83MHz, ze
lataly BlueScreeny co kilka minut-godzin. Zwlaszcza po instalnieciu
MagnaRam (kompresor RAMu).

> Jesli procek bedzie mial blokade to czym bedzie sie to objawialo ?

Bedzie startowal tylko z jednym z dozwolonych mnoznikow (u mnie bylo to
x2 lub x2.5)

> Czy nic sie nie skopci (plyta, procek lub pamiec) ?

_Bardzo_ malo prawdopodobne. MMX jest pancerny. Pamieci - widzialem i
slyszalem kiedys jak kumplowi iskra z palcow strzelila po modulach i nic
im sie nie stalo - oczywiscie nie polecam testowania. Z plytami tez malo
kto sie cacka i chodza. Chyba ze ktos ma strasznego pecha, albo
strasznie malo rozsadku.

> Ja ma zamiar odlaczyc wszystko (dysk tez) wstawic jakas stara karte
> graficzna i koniec. System z dyskietki ... tak na wszelki wypadek.

Do testowania proca OK, ale potem nie zapomnij przetestowac sprzetu w
formie ostatecznej.

> Czy K6 i K6-2 to samo czy zupelnie co innego ?

Cos troche innego. Ja nie znam sie na K6. Jakos tylko pare razy mi K5
wpadaly w rece.

> Jakiemu Intelowi odpowiadalo K5 a jakiemu K6 (lub K6-2) ?

Zgrubsza wg MHz tylko troche gorzej (koprocesor).

> BF2 ? to znaczy zworka jest tak opisana ?

Moze byc tak, moze byc inaczej, moze jej wogole nie byc. Tak sie nazywa
pin na procu.

> ... a co do lutowania to co trzeba lutowac ?

kabelek, albo dwa i przelacznik, zalezy jak chcesz to zrobic. Nie wiem
czy mam gdzies opis. Poszukaj "BF2" i "Socket 7"

> I jeszcze jedno pytanko ;-) ... ustawienia dla Intela - pod jedny
> ustawieniem zworka jest mnoznik 1.5X / 3.5X kiedy jest 1.5X a kiedy
> 3.5X ?

"Mnozniki" to tylko kombinacje sygnalow na nozkach proca, w tym wypadku
AFAIR BF0 i BF1. To co P90 interpretuje jako x1.5, MMX rozumie jako x3.5
(jesli nie jest zablokowany) Wszystkie proce tak maja, ze od plyty
dostaja kilka sygnalow na temat mnoznika, a interpretuja je jak im sie
zywnie podoba.

> A tak poza tym to moj radiator i tak juz jest calkiem cieply ...
> ... kupic radiator z wiatrakeim ?

Albo sam wiatrak i przykrecic. Ale jak masz kiepawy radiator to zmien na
jakis w miare wysoki (pol cala wystarczy).

Powodzenia.
I odwagi ;)

--
	Artur Gawryszczak