Re: WATPLIWOSCI

Autor: Rafał Kumorek (kumorek_at_sawan.com.pl)
Data: Mon 22 Jan 2001 - 16:58:09 MET

"Paweł" wrote:

> dzien dobry. wpadl mi w rece artykul z grudnia 2000roku PC world komputer.
> pozwolicie ze zacytuje fragment ze strony 16: cyt."jeszcze lepsze sa wyniki
> Durona w porownaniu do ukladow Intel Celeron lub Via cyrix III. wynika to
> miedzy innymi z bardziej nowoczesnej konstrukcji - uklad AMD ma szyne
> systemowa 200MHz, trzy razy szbsza niz Celeron /66MHz/ i wieksza
> zintegrowana pamiec podreczna...." koniec cytatu. prosze specjalistow o
> pewne wytlumaczenie, co oznacza taki zapis. czy jesli bede mial procesor
> Celeron np. 667 Mhz, kupie dysk UDMA 100, plyte UDMA 133 to zestaw nie
> [...]

Nie !
W komputerze jest wiele interfejsów i szyn, które pracują w różnych
częstotliwościach.
Np.Dla Celerona 667
mamy:
Procesor z pamięcią komunikuje sie z częstotliwością 66.6 Mhz.
Procesor sam w sobie działa 10x66.6MHz=667
AGP (to zależy od dzielnika) zwykle 66 Mhz.
PCI - 33.3 Mhz
Do szyny PCI podłączony jest kontroler dysku, który potrafi uzyskać z
dyskiem transfer teoretyczny 100 MB/s (UDMA 100).

Dla niektórych płyt wszystkie wartości te związane z częstotliwością są
wielokrotnością bądź częścią częstotliwości FSB(dla Cel667 FSB=66.6Mhz),
niektóre płyty potrafią oddzielnie regulować częstotliowość dostępu do
pamięci (np. cos na chipsetach firmy VIA ).
Ogólnie liczba dzielników AGP,PCI, dostępnych czętotliowośći FSB zależy
od danej płyty.

Tak na marginesie, poczytaj o podstawach w jakiś prostych pisemkach
"Komputer Świat" czy coś w tym stylu.

Rafał