Re: Plyty na VIA.

Autor: Paweł Świrek (swierk_at_LAME-SPAM.nzs.pl)
Data: Sat 13 Jan 2001 - 23:29:58 MET

W artykule <3A5B6677.3695133C_at_iname.com>, Radoslaw Sokol
<rsokol_at_iname.com> napisał(a):
> Nie ma żadnych problemów. Co najwyżej problem jest z Windows :) Jakoś
> mnóstwo ludzi używa Windows 95 i 98 na komputerach z chipsetem VIA i
> jeśli odpowiednio te maszyny skonfigurowali, to nie mają najmniejszych
> problemów.

No nie tak całkiem do końca.
Zależy jeszcze jaka płyta i który chipset.
U mnie w pracy szefowie mają płyty na VIA i sporo mają problemów.
Dwie z tych płyt to "archaizmy" pod AMD K6. Jedna za nic w świecie nie
przyjmuje innych DIMMów jak zwykłe (66MHz) i AGP nie akceptuje kart AGPx2
i wyżej (s3Trio3D zachowuje się tak, jakby w ogóle karty nie było), w drugiej
czasem nie ma CD-ROMu.
Ale są jeszcze 2 komputery z płytami na VIA. W obydwu wiecznie coś się dzieje.
Pierwsza niby w BIOSie OK, ale Win98 widzi tylko pierwszy kontroler IDE.
Innych 'mass storage devices' w ogóle nie widzi i tak:
- nie ma pod Windows CD-ROMu (na drugim kanale IDE, master, w BIOSie widać)
- jak był kontroler SCSI, to nie ruszył (na innym komputerze OK).
Reinstalacja Windows nie przynosi rezultatów
Były przedtem dwie zmiany płyty i też były to płyty na VIA Apollo Pro 133.
W jednej nie działała karta dźwiękowa, a na dodatek skaner podpięty pod LPT
nie działał prawidłowo (po każdym użyciu należało wyjść z programu do skanowania
i ponownie wejść), a w drugiej port LPT był walnięty (nie widział skanera, a
przy drukowaniu walił krzaczkami na drukarkę).
W kolejnej port ISA działa źle (karta sieciowa wpięta do portu niby jest OK,
ale nie widzi sieci - sieciówka na PCI przy tej samej konfiguracji działa
prawidłowo).
Wszystkie te płyty to były jakieś niemarkowe najtańsze badziewia.
Ale spotkałem się z kłopotami w Soltek SL65KV:
- włożenie karty Multi I/O skonfigurowanej tylko na port COM3 ogłupia komputer,
czyli wszystko zaczyna działać z prędkością co najmniej 10 razy mniejszą niż
XT, a na dodatek nie bootuje systemu
- instalacja karty Matrox Millenium G450 DualHead jest dość uciążliwa (trzeba
włożyć kartę, pozwolić systemowi wykryć ją jako VGA, zainstalować SP do VIA,
a po reboocie drivery - inaczej zawiesi Windows po starcie z driverami).
A ja mam u siebie Abita KT7 i jestem bardzo zadowolony. Na razie zero problemów.

--
Paweł Świrek, KING_CRIM on IRC, sysadmin nzs.pl
mailto:swierk_at_nzs.pl http://www.nzs.pl/~swierk/ +48607332755