Zwisy na Asusie A7V i TB 800

Autor: Matti (ulas-_at_poczta.wp.pl)
Data: Tue 21 Nov 2000 - 02:08:06 MET

 Pracuje na zestawie Asus A7V i Athlon TB 800MHz, 2 x 128 MB (133Mhz),IBM
30GB UDMA100, SB 128PCI, Leadtek geforce MX,stara karta siec. Planet(realtek
RTL8029), MidiTower ATX Codegen 6013-300W, DVD LG 8X , Yamaha CD-RW 4001T,
modem zew.U.S. Robotics 56k. (caly sprzet pracuje na nominalnych
wartosciach, zadnego podkrecania)
Mam problem, od ponad 2 miesiecy(od daty kupienia) mecze sie z zwisami kompa
w win 2000 pro pl. Najczesciej wystepuja one podczas sesji w IE 5( zdazaja
sie takze podczas poruszania sie po menu start, a takze menu prawego klika)
i sa to tzw. zamrozenia , bez zadnych niebieskich ekranow.Jedynie co moge
zrobic to reset.
W miare uplywy czasu instalowalem rozne sterowniki i upgrade: Via 4.24a,
poprawke Microsoftu do obslugi portu agp w chipsetach via
"viaQ261606_W2K_SP2_x86_PL.EXE" i service pack 1 pl, Nvidia Refresh Rate Fix
to Win 2000,Detonator 6.31,6.47,7.17, DirectX 8, zmienilem windosowskie
ster SB128 na ster z creativu, tak samo z sterami od Realteka, IE 5.0
zmienilem na 5.5, bios karty graficznej i najnowsz bios dla A7V - myslac ze
w ten sposob uda sie usunac problem. Zniechecony wynikami zaczelem szukac
winy w sprzecie. Napocztku muslalem ze to wina zbyt wysokiej temp. procesora
(z wentylatorem dla maksymalnie TB800MHz mailem ok 62,teraz dalem went z
rad.. dla TB1000 i mam 48 st.- wysoka co?, probowalem wszystkiego: pasty
silikonowe, spr. przyleganie radiatora do klocka (ok)., dwa dodatkowe
wentylatory obudowy ), pozniej myslalem ze to zaslaby zasilacz (300W
codegen) i wymienilem go na markowy 400W Leadman(Powermax), wykluczylem
takze zaklucenia sieciowe - jestem audiofilem i mam chopla na punkcie
zaklucen sieciowych , dlatego moj komp. podlaczony jest przez dwa filtry
siec. i jednego UPS-a(oczywiscie zadbalem takze o uziemnienie). Potem
przyszla kolej na pamieci, sprawdzalem ich rozne konfiguracje w biosie
przetestowalem je wszystkimi dostepnymi testerami prog. i nic .Jednak nadal
sa na liscie podejrzanych, dlaczego?
Gdy ustawie w biosie opcje Pamieci " By SPD" plyta podczs resetu raz wykrywa
mi pamiec jako ,2t,2t,2t drugi raz jako 3t,3t,3t, Podobna rzecz dzieje sie z
ustawieniem czestotliwosci pamieci 133 lub100Mhz. Nawet jesli wszystkie
opcje ustawie recznie np: 133mhz,3t,3t,3t plyta raz na 20 restarow potrafi
sama ustawic sie na 100Mhz, pomimo blokady opcji tzw. dopasowywania opcji
biosu do ustawien,potrzeb systemu. Teraz zastanawiam sie czy to nie wina
karty graf lub karty sieciowej lub uszkodzonej plyty..... Aha jeszce jedno
hardware monitor pokazuje mi w biosie temp vcore 1.72V, natomias kazdy inny
niezalezny program (np: MBM 5,czy orginalny Asus Probe) pokazuje napiecie
1,78V(graniczne dla Athlonow,).Myslalem ze jest to moze wina bledu przy
automatycznym wykrywaniu klocka, wiec ustawilem plyte recznie. Niestety
nadal utrzymuje sie roznica 0,06V pomiedzy prog. Prawdopodobnie jest to
wiana zlego odczytu czujki przez oprog. dodatkowe, ale jednak gdyby okazalo
sie ze vcore=1.78(=plyta zepsuta, a miernik napiecia podaje w biosie wartosc
nie zalezna od prawdziwego napiecia , ale od konfiguracji dip(inaczej mowiac
jest pic na wode)) to tumaczylo by wysoka temp. procesora i zwisy. Ale jak
to sprawdzic??????
!!!!mala dygresja!!!pewnie najlepiej dac to wszysko do serwisu, zeby to
sprawdzili, ale w tym przypadku jest to nie mozliwe. Ja jestem serwisantem,
i zeby reklamowac musze zlokalizowac usterke w danym produkcie, inaczej
odajac wszysko do roznych serwisow musialbym pokryc koszty ekspertyzy
wszyskich elementow o ile nie wykryliby usterki. Na dodatek prawda jest taka
ze nasze serwisy nic wiecej by nie zrobily niz ja. Wstawili by komponenty na
testowanie przez 2 godz. i o ile nie wyszlyby zadne usterki zwrocili by mi
sprzet mowiac ze wszystko jest ok. Dlatego nie lubie gdy cos psuje sie tylo
troche, najlepiej gdy siada do konca.

Moze ktos z was wymysli co powoduje zwisy, bo ja jeszcze mam troche
pomyslow w zapasie, ale juz na wyczerpaniu!

Pozdrowienia Matti........wybaczcie mi ze sie tak rozpisalem ale problem
tego wymaga.