Re: wypracowanie na temat dyskow twardych

Autor: Leszek Ciszewski (leszekc_at_alpha.net.pl)
Data: Sat 18 Nov 2000 - 15:32:26 MET

Chcesz Qmplowi odbić dziewczynę?
Nieładnie...

Toż niemal w każdej ,,gazecie komputerowej"
znajdziesz opis dysku twardego...
Jego budowa zasadniczo nie zmieniła się
od ponad dziesięciu lat...
Opisałbym Ci szczegółowo, ale to
przecież nie moja (i nawet nie Twoja (sic!)) dziewczyna!

I jeszcze jedno: Jak bez szczegółów -- to raczej
będzie to mikro- (żeby nie napisać nano-, czy piko-)
wypracowanie... Obracający(ące) się talerz(e)
i głowica poruszająca się wahadłowo. Reszta,
to bajery i sterowanie elektroniczne oraz quasi-szczelna
obudowa... Z jednej strony ma być szczelna,
bo głowice latają bardzo nisko nad talerzami
i nawet spotkanie z dymem papierosowym
skończyłoby się tragicznie, ale z innej
strony -- dysk się rozgrzewa w trakcie pracy,
a po wyłączeniu -- stygnie i wraz ze zmianami
temperatury -- zmienia się ciśnienie...
Nie można zamknąć szczelnie, ale nie można
też pozwolić na to, żeby pwietrze łaziło sobie
do woli tam i z powrotem...

I tu właśnie jest pies (orących dysków) pogrzebany:
Dyski mocno się grzejące podczas pracy -- są
raczej bardziej narażone na awarie od tych,
które za grzałki elektryczen nie robią. :)

A struktura logiczna zapisu jest mniej więcej taka:
krzyżujące się pod katem prostym ,,promienie" i ścieżki
(cylindry) w postaci współśrodkowych okręgów -- dają sektory.

Gęstość zapisu nie jest stała (wszystkie sektory
są równe pod względem pojemności liczonej w bitach,
a im bliżej środka dysku -- tym sektory są krótsze),
dlatego najbezpieczniej jest pisać na zerowych
ścieżkach (najbardziej zewnętrznych -- najdłuższych)
a prawdopodobieństwo wystąpienia badbloczku zwiększa
się wraz z podróżą do środka talerza, gdzie rośnie
gęstość upakowania danych...

A ładna przynajmniej ta Qmpla dziewczyna?
Ma Qmpel komu pomagać?
Nie, nie!!! Nie zniechęcam. :)
Pytam tylko. :)

--
  .'O`-'     ., ; o.'     leszekc_at_alpha.net.pl    '.O_'

działanie