Re: Jak dziala format?

Autor: Darek Bartylak (db_at_scooter.com.pl)
Data: Wed 01 Nov 2000 - 17:30:20 MET

Użytkownik "zuko / Shark von Cygnus" <shark_at_post.pl> napisał w wiadomości
> Takie pytanie:
> Jak dziala polecenie format? Co ono dokladnie robi? Co robi quick
> format?
> Bo tak, przyszedl kumpel z dyskiem, ktoremu zrobil quick format.
> Niechcacy. Dane odzyskalismy Tiramisu. A ja sie zastanawiam, czy nie
> daloby rady odzyskac ich recznie, diskeditorem. Tylko najpierw
> musialbym wiedziec, co dokladnie robi format, co zamazuje, co kasuje.
> Bo na pewno nie dane, to jasne...

Formatowanie volumenu jest zależny od tego jakiego
to medium dotyczy.

Dyskietki w tzw. pełnym formatowaniu mają nanoszoną na nośnik
pełną informację logiczną o strukturze dysku tzn. są nanoszone
od nowa znaczniki sektorów. Dzięki temu możemy w procesie
formatowania zmienić pojemność dyskietki /F:720 /F:180,
lub /T:x /N:y (x ścieżek y sektorów na ścieżkę).
 W szybkim formatowaniu zostaje zapisany boot record, FAT (tablica alokacji
plików) i katalog główny root. Jeżeli nie została uaktywniona
opcja /U to informacje te są wstępnie kopiowane do ostatnich
sektorów dysku (zamazując informacje tam umieszczone), umożliwiają one
późniejsze odzyskanie zawartości dyskietki pod warunkiem że same
dane nie zostały nadpisane i bez informacji zapisanych w ostatnich
sektorach.

W wypadku dysków twardych formatowanie szybkie /Q przebiega podobnie
jak dyskietki natomiast formatowanie pełne
jest dodatkowo poprzedzone skanowaniem powierzchni dysku
w celu wykrycia uszkodzonych sektorów i zamaskowania ich
(nie przebudowuje struktury dysku a tylko ją sprawdza).
Tak więc formatowanie pełne w wypadku dysku twardego również nie
niszczy danych a tylko informacje o ich położeniu.
W wypadku niektórych instytucji ta forma jest niezadowalająca
korzystają więc z programów innych firm które potrafią
usunąć wszelkie dane z dysku. O ile się nie mylę w zestawie
NU był taki FORMAT (poza tematem).
(Moją wiedzę zdobywałem już parę lat temu i w szczegółach
może być różna od stanu obecnego)

Darek Bartylak