Re: Kolejnosc dyskow pod W98SE

Autor: Steve (steve_at_gip.com.pl)
Data: Tue 31 Oct 2000 - 08:54:57 MET

Użytkownik "Jacek Gutkowski" <jgutkowski_at_lucent.com> napisał w wiadomości
> [...]

Win9x także ...... :-)) - ale korzysta podsystem DOS (gdy nie jest
załadowane GUI) :-((

> Osobiscie sprawdzalem to w Win98SE - dziala bez zadnego problemu. W biosie
> mam ustawiony dysk w kieszeni na NONE i windows sam go wykrywa.
> Jedynym problemem jest to, ze nie jest on widoczny w DOS'ie.
> DOS niestety korzysta z tabeli dyskow z BIOSu - ale kto dzisiaj jeszcze
> uzywa DOS'a :)

System Win9x (95, 98) ponawia rozpoznanie dysków po załadowaniu sterowników
trybu rozszerzonego. Co ciekawe wtedy może obsługiwać dyski o większych
pojemnościach niż ograniczenie BIOS'u. Dodatkowo zapobiega to "mieszaniu"
oznaczeń dysków logicznych. Dodatkowe dyski (partycje) logiczne umieszczane
są na końcu listy, po nich dopiero umieszczany jest CD-ROM/DVD.

Oczywiście dyski logiczne z dysku rozpoznanego przez sterowniki trybu
chronionego są widoczne w sesji DOS'a. Natomiast są niewidoczne gdy nie jest
załadowane środowisko GUI Widows.

Niestety fdisk podczas sesji DOS'a w Windows także nie widzi dysku dlatego
aby użyć np. dysku 20GB na płytach z ograniczeniem do 8,4G należy go
podzielić i sformatować pod nowszym BIOS'em, a następnie umieścić jako dysk
niewidoczny dla BIOS'a w starszej płycie głównej. (Co ciekawe można też
włączyć Auto - dysk jest widoczny z poziomu DOS - ale gwarancji poprawnej
pracy tego nie dam)

Co ciekawe nawet DOS może wtedy dobrze rozpoznawać taki dysk .....ale za to
głowy nie dam bo nie sprawdzałem (opiera się to na tym że DOS analizuje
wpisy w tablicy partycji i rekordzie partycji na podstawie logicznej
adresacji sektorów - nie traktując poważnie wpisów CHS). Piszę to na
podstawie zachowania Win95 na komputerze 486 z dyskiem 850 (w trybie
NORMAL).

Steve