Re: Zywotnosc procka z podkrecanie

Autor: Dexter (dexter_at_astercity.net)
Data: Wed 18 Oct 2000 - 18:26:10 MET DST

> Z praktyki: i166MMX podciagniety na 250MHz, zasilany 3.3V zamiast 2.8 --
> dziala juz trzeci rok. Taki sam procesor, ale puszczony na 3x100 -- dziala
> tez juz jakos z 2-3 lata. Natomiast egzemplarz wyjatkowy -- 3x112 -- zmarl
> tragicznie po pol roku na wskutek awarii wiatraka. Czesc jego pamieci :)

Juz z tej wypowiedzi mozna sie zorientowac ze sam fakt pokrecania NIE
oznacza skrocenia zywotnosci procesora. Czynnikiem ktory wplywa na zywotnosc
jest tylko i wylacznie temperatura. Poniewaz przy podkrecaniu sie ona
zwieksza to jest wplyw posredni na MTBF. Ja u siebie mam podkreconego celka
366 na 567 i chlodzony woda. Kolega ma C333 na 417 chlodzony wiatrakiem i
radiatorem . Jestem gotow sie zalozyc o co chcecie ze moj przezyje dluzej.
A dzieje sie to wszystko dlatego ze przy produkcji polprzewodnikow do
przewodnikow dodaje sie domieszki innych metali metoda dyfuzji czyli
wtapiania przy wysokich temperaturach. Przy podwyzszonej temperaturze juz w
dzialajacym polprzewodniku proces ten postepuje dalej lecz znacznie wolniej
i jest dosc mocno zalezny od temperatury. Jezeli jest wyzsza to szybciej nam
taki procek padnie a jezeli nizsza to wszystko odbywa sie wolniej i procek
pozyje dluzej.Wiec jezeli przy podkrecaniu obnizycie temperature zeby
wszystko chodzilo stabilniej niz przy zwyklym chlodzeniu bez podkrecania to
mozliwe ze zwiekszycie zywotnosc swoich prockow.
Pozdro
Dexter