Re: Problem z Yamahą 8424E IDE

Autor: Krzysztof Czuryło (krzycz2_at_SPAM.poczta.KILLER.onet.pl)
Data: Sun 01 Oct 2000 - 22:16:18 MET DST

"Sebastian Demski" <sdemski_at_poczta.wp.pl> wrote in message news:39d5028b_at_news.vogel.pl...
| Jestem nieszczęśliwym posiadaczem ww. nagrywarki.
| Problem polega na tym, że podczas nagrywania płyt z muzyką (czy to TAO czy
| DAO) lubi się zawiesić (gaśnie jedna z diod w nagrywarce i program się
| zawiesza zazwyczaj trzeba resetować kompa).
| Czas i miesce zawisu jest losowe.
(...)

Mam takąż nagrywarkę i jestem z niej raczej zadowolony. (Choć wolałbym mieć
np. Plextora). Zawiesiła mi się raptem dwa, czy trzy razy.

Nagrywarka jest podłączona do pierwszego (!!!) kanału IDE jako slave, ale to
dlatego, że na drugim kanale mam CD-ROM i drugi dysk. Przeważnie nagrywam dane
z tego drugiego dysku lub z CD-ROMu, ale nie zawsze (także z primary master).
Oczywiście DMA włączone. Używam WinOnCD 3.7, który sobie też chwalę.
Nie robiłem aktualizacji firmware'u.
Podczas nagrywania nie uruchamiam rzecz jasna żadnych innych programów,
wygaszaczy, etc.

Pierwszy raz zawiesiła się, gdy chciałem dograć sesję do wcześniej nagranej
płyty. Płyta była nagrana _na_innej_nagrywarce_(!!!) i oczywiście nie była
zamknięta, ale po włożeniu do Yamahy okazało się, że nie jest zamknięta także
ostatnia sesja. (Tak pokazał WinOnCD).
Postanowiłem zatem przetestować jedną z funkcji WinOnCD, która pozwala zamknąć
sesję. No i klops - "zwiecha" - płyta stracona!
Nie wiem czy to wina sprzętu, czy raczej programu.

Drugi "zwis" nastąpił podczas używania PacketCD. Postanowiłem jedną płytkę
przeznaczyć do nagrywania pakietowego i pierwsze nagranie było OK.
Jakiś czas później, podczas nagrywania kolejnych danych system się zawiesił
i płytka do wyrzucenia.
Znowu nie wiem, czy to sprzęt, czy PacketCD.

Dodam, że na samym początku zachciało mi się, by nagrywarka była widoczna
w DOSie jako drugi napęd CD, a jak wiadomo, jest do tego potrzebny DOSowy
sterownik (mówię o "czystym" DOSie, a nie o windowsowej sesji DOS).
Taki sterownik nie jest dostarczany z nagrywarką, więc użyłem jakiegoś innego.
No i działało, ale nie wiem, czy nie to było właśnie przyczyną pierwszego
"zwisu". Dla pewności nie używam tego sterownika, a później odinstalowałem
także PacketCD, bo też go nie używam.

Płyt wypaliłem już dobre kilkadziesiąt sztuk (raz nawet ze 30 kopii pod rząd)
i więcej problemów z nagrywaniem nie miałem.

Za to miałem problemy z odczytem kilku płyt, które o dziwo bezbłędnie są
czytane przez mój wiekowy CD-ROM.
Dwie z nich, to jakieś granatowe Verbatimy, nagrywane na innym sprzęcie
(zanim kupiłem swoją Yamahę). Nie wiadomo, czy winne są płyty (barwnik),
czy tamta nagrywarka, ale z drugiej strony, skoro CD-ROM płyty czyta, to
Yamaha też powinna.
Natomiast kolejna płyta, to tłoczony CD, dołączony do jakiegoś pisemka
(bodajże PC Worlda). To mnie bardzo zdziwiło, bo znowu CD-ROM czyta ją
poprawnie, a Yamaha się zawieszała.

[Przed chwilą sprawdziłem jeszcze raz tę płytę i... jest OK. Czyta ją bez
problemu! Za to Verbatimek nadal nie czyta, ale się przynajmniej nie zawiesza.
Podejrzewam, że to jednak PacketCD "maczał palce" w poprzednich problemach.
Po jego deinstalacji część problemów z odczytem zniknęła, a inne nie powodują
"zwisu".]

Słowem, zalecam deinstalację zbędnego oprogramowania, szczególnie PacketCD
(lub innego software'u do nagrywania pakietowego), które siedzi jako rezydent
w systemie i najprawdopodobniej (moim zdaniem) jest odpowiedzialne za
problemy.

| Krzysztof Czurylo                       krzycz(at)krzycz.w.pl |