Re: Jak wyciszyc komputer?

Autor: Dentarg (dentarg_at_freebsd.lublin.pl)
Data: Wed 06 Sep 2000 - 20:49:49 MET DST

On Wed, 06 Sep 2000 00:51:47 +0200, # JAN GLORY #
<glorjan_at_poczta.fmxx> wrote:

>W jaki sposób można wyciszyć komputer (stacjonarny).
>Czy ktoś z Was próbował jakiejś metody?
>Czego nie można robić?

Mozna zmienic obudowa na profesjonalna, ktora jest zaprojektowana tak
ze wycisza wszystkie szumy, ale to wydatek co najmniej 500 zl ;((.

Halasuja wiatraczki, dyski twarde, CDromy i sama obudowa.

Wiatraczki wyciszyc jest latwo, te duze zasilaczowe trzeba zasilic
nizszym napieciem, wystarczy wlutowac szeregowo opornik, zaleznie od
wiatraczka 100-200 Ohm. Glosne sa tez wiatraczki na procesorach i
kartach graficznych, trzeba postarac sie o takie z lozyskiem kulkowym
lub je przesmarowac (ale czyms plynnym, nawet moze byc olej jadalny
;)).
Hdd mozna wyciszyc montujac go tak, ze miedzy obudowa a blacha hdd
jest jakas gumowa podkladka (napedy CDrom takze), ale szybkie hdd 7200
rpm moga wtedy za bardzo sie grzac, wiec trzeba uwazac.

Sama obudowa potrafi takze halasowac jesli wpada w wibracje przy pracy
Cdromu, hdd czy wentylatorow. Trzeba mocno dokrecic blache, a
najlepiej najpierw okleic wewnetrzny szkielet obudowy tasma
izolacyjna, a potem zalozyc blache i postarac sie zeby wszystko dobrze
przylegalo. Wtedy i caly dzwiek ze srodka sie nie wydobywa, a co
wazniejsze nie ma echa i drgan blachy co wydaje bardzo nieprzyjemny
dzwiek.

Wszystkie te zabiegi pogarszaja chlodzenie komtutera, wiec mozna
wystapic nawet zwisy, jesli sie przesadzi ze zwolnieniem wiatraczkow.
Ale opisane powyzej zabiegi przeprowadzilem na 2 komputerach i oba
dzialaja super i ze 3 razy ciszej.

Mozna jeszcze probowac z dzwiekoszczelna okladzina na sciany, mozna
kupic w roznych sklepach budowalanych i ze sprzetem do domu. Ale cena
moze byc potworna, wystarczy z takiej plyty zbudowac pokrowiec wiekszy
troche niz obudowa od komputera i dosc dobrze tlumi ...

Najwazniejsze jest zlokalizowac zrodla halasu i eliminowac je po kolei
(oczywiscie nie niszczyc ;)))).
U mnie w tej chwili najglosniejszym elementem kompitera jest Golden
Orb i hdd IBMa ... nie moge ich juz bardziej wyciszyc ;(((.

pzdr,
Dentarg

--
Warcraft II page - http://hipokrates.am.lublin.pl/war2/
    Dentarg in Quake & Warcraft 2 | UIN: 15071179