Gigabyte GA-7ZM (opinia + mini test) !

Autor: Z.Maczynski_at_zetsa.torun.pl
Data: Mon 04 Sep 2000 - 09:05:05 MET DST

Cześć !

Od wtorku stałem się szczęśliwym posiadaczem płyty głownej Gigabyte GA-
7ZM (mATX) i procesora Duron 600 Mhz.

Sprzęt testowy :)
1. Procesor Duron 600 Mhz + największy cooler jaki dostałem :)
2. Płyty główna Gigabyte GA-7Zm (z najnowszym biosem - F9)
3. Pamięc : 1 Dimm 64MB PC100 (jednostronny) i 1 DIMM 32MB PC100
(dwustronny) + pożyczony na weekend 1 DIMM 64 MB PC100 (jednostronny).
4. Karta graficzna Microstar RivaTNT2 128bit 16MB oc. 150/150Mhz
5. Karta muzyczna Aopen Yamaha 744Pro
6. Karta sieciowa Realtek PCI Combo

Płyta od samego początku nie sprawiała żadnych problemów. Ma
specjalny "podtrzymywacz" kart graficznych AGP dzieki któremu karta
graficzna nie jest podatna na obluzowanie się w slocie.
Płyta pracowała bardzo stabilnie i bezproblemowo.
Jesli chodzi o overclocking to płyta ta nie ma mozliwości zmiany
mnożnika oraz regulacji napięcia.

Próbowałem także podkręcić mój procesor.
Udało mi się go podkręcić do 6x117Mhz = 702Mhz jednakże system nie
pracował zbyt stabilnie. Niestety tutaj nie jestem pewien co było
przyczyną niestabiilnej pracy : procesor czy pamięć.
Ja zakładam że to raczej pamięc (dwa różne układy PC100).
Próbowałem takze na takim ustawieniu zrobić testy i musze stwierdzic że
dla posiadaczy kart opartych na chipsecie RivaTNT/TNt2 taki
overclocking nie przyniesie zbyt duzego wzrostu wydajności :(

oto wyniki:

Expendable : 800x600x16bit

Duron 600 Mhz - 65,5 fps
Duron 660 Mhz - 67,2 fps
Duron 702 Mhz - 68,5 fps

Jedyny problem który wystąpił na w/w konfiguracji jest to że mimo że
karta graficzna i płyta głowna chodziła bezproblemowo (jeśli chodzi o
stabilność) na ustawiniu AGPx4 to grafika w grach była przekłamana.
Tutaj myśle że problem lezy po stronie sterowników VIA lub sterowników
do RivyTNT (ja używałem Detonatorów 3.68).

Płyta ta także nie pokazuje poprawnie (tak myślę) temperatury procesora.
Wskazania w Biosie płyty głownej różnią się o 9 stopni celcjusza od tej
podawanej przez dołączony na płycie CD program.

Zalety i wady płyty głównej Gigabyte GA-7ZM :)

Zalety:

- niska cena (530-550zł)
- trzy sloty pamięci
- "podtrzymywacz" kart AGP
- super stabilność
- magistrala AGPx4
- UDMA 66
- duża wydajność
- w komplecie Norton Utilities 2000 i Norton AntyVirus 2000
- dołączony program do overclockingu

Wady:
- brak slotu ISA
- brak możliwości podniesienia napięcia i zmiany mnożnika
- źle skalibrowany czujnik temperatury

Pozdrawiam
/// Kaszpir ///

Sent via Deja.com http://www.deja.com/