Maly tescik - HPT370 + DTLA 307030

Autor: Wilczek (wilczek_at_iname.com)
Data: Mon 28 Aug 2000 - 17:17:33 MET DST

Wlasnie zakupilem jak w temacie i ogolnie jestem zadowolony,
ale po kolei:

Config:

P3-650_at_910 (6,5x140), P3B-F bios 1006, Leadtek GF2 GTS,
192 MB (1x128 PC-100, 1x64 PC-133) SBLive, modem, cd i takie tam
HDD - IBM Deskstar 75 GXP DTLA 307030 (ATA/100, 30GB, 7200rpm)
kontroler - Abit (sic!) Hot Rod 100 Pro HPT370.

Instalka:

No probs, karta PCI laduje w slocie, kabelekiem ATA/100 (dwie sztuki
dolaczone w pudelku) laczymy kontroler z dyskiem i jeszcze tylko
lampke od HDD podpinamy do kontrolera - widac nie dalo sie tego obejsc
inaczej - w kazdym razie jesli mamy podlaczony jakis inny dysk do
standardowego kontrolera na plycie (u mnie stary Medailst 2,5GB)
musimy pozegnac sie z blyskiem diodki na obudowie przy pracy tego
urzadzenia :(

Drivery i Bios:

Drivery do windy ok, system klasyfikuje urzadzenie jako
"Kontroler SCSI". Aby zbootowac system z dysku podlaczonego do
kontrolera w biosie plyty glownej nalezy ustawic "priamry boot
na SCSI Device". Co ciekawe, aby zalozyc podstawowa partycje
trzeba koniecznie wylaczyc wszystkie dyski podlaczone do IDE0/1
na mobo bowiem fdisk pozwala zalozyc primary partition tylko na
dysku nr 1 (a dysk podlaczony do plyty ma zawsze nizszy numerek
niz ten z kontrolera) - po zalozeniu partycji i podlaczeniu
stargo dysku wszystko dzialalo jak nalezy, system bootuje sie
prawidlowo a dyski sa widoczne i dostepne.

ATA/100 - ???

W biosie kontrolera mozna ustawic tryb pracy dysku jak i wybrac
bootujacy. Dostpene sa tryby od PIO-0 do UDMA/5 - teoretycznie...
Nie wiem jak jest z innymi dyskami ale z IBM'ami serii DTLA
nie dziala UDMA/5 (czyli ATA/100) - po przelaczeniu na UDMA/4
(ATA/66) dysk pracuje normalnie (szybko!), przy ATA/100 zachowuje
sie jak urzadzenie UDMA/33. Z tego co mozna przeczytac na
grupie comp.sys.ibm.pc.hardare.storage nikomu jeszcze nie udalo
sie zmusic DTLA do uzywania ATA/100 na tym Hot Rod'ie...
Tak wiec za cene kontrolera ATA/100 mam ATA/66 - coz, trudno
- jak widac po wynikach dysk nie wychodzi z osiagami poza
specyfikacje UDMA/66 wiec nie ma przynajmniej strat w szybkosci.

Testy/wyniki:

synchroniczne przesylanie danych - wlaczone
partycje - C: 5GB (primary), D: 15GB, E: 10 GB

HD Tach 2.61

random access time : 9.6 ms
read burst speed : 59.8 MB/s
read speed average : ~35.1 MB/s
read speed max : ~38.5 MB/s
read speed minimal : ~32.5 MB/s
CPU utilization : 6.5 %

SiSoft Sandra Millenium

index : 22776
buffered read : 74 MB/s
sequential read : 32 MB/s
random read : 7 MB/s
buffered write : 66 MB/s
sequential write : 30 MB/s
random write : 9 MB/s
average accesss time : 7 ms

Mimo pracy w UDMA/66 dysk i tak pokazuje juz swoje
maksymalne mozliwosci co nie zmienia faktu, ze jest
to dosc irytujace - przy zabawie z RAID-0 ATA/100
byloby konieczne aby nie ograniczac przepustowosci.

--
-=Pozdrowionka=-
Wilczek