Nieudana (trochę) aktualizacja BIOS-u

Autor: Bogdan (bodzio1o_at_kki.net.pl)
Data: Thu 27 Jul 2000 - 22:43:34 MET DST

Witam wszystkich

Mam mały problem. Otóż przypadkowo zflashowałem płytę FIC PA-2013
biosem od VA-503+ - tzn. znajomemu po zmianie K6 300 na 533 komp
zaliczał częste zwiechy zarówno na 500, 525, 550 Mhz - nic innego nie
było zmieniane, poprzednik chodził na 3x100 i częściej 3,5x100,
pamięci ok. 100MHz, a ponieważ bios źle detektował tego nowego, to co
- robimy upgrade na najnowszy (stary miał chyba z 1,5 roku).
Ściągnąłem więc nowy bios, a ponieważ drugiego kumpla czeka w
najbliższej przyszłości podobna wymiana (tzn. z Intelka 166 @ 2,5x100
na podobną K6), tyle że na 503+, to przy okazji zaciągnąłem też bios
do tego ustrojstwa. I to okazało się zgubne - na dyskietkę nie
wrzuciłem tego, co trzeba. Żeby było ciekawiej, obydwie płyty (oba
biosy) mają _identyczny_ BIOS-ID (tzn.
mm/dd/2000-VP3-586B-W877-2A5LEF09C-00), to AWDFLASH nawet nie próbował
się zbuntować - wszystko poszło jak po maśle. Ale chwilę później
zaczęły się schody. Wszystko ładnie startuje, płyta przechodzi cały
POST, można wejść do SETUP-u, wszystko zmieniać, dyski itp. są
poprawnie wykrywane, ale w momencie, kiedy powinna ukazać się tabelka
z parametrami widać tylko czarny ekran i migający w lewym górnym rogu
kursor. Nic nie reaguje, płyta nigdzie nie próbuje szukać systemu,
niezależnie od ustawienia kolejności bootowania, nie działa
Ctrl-Alt-Del, działa tylko RESET. I teraz problem - co z tym fantem
zrobić? Kostka z biosem jest niestety taka mała z nóżkami wokół -
czyli nie przełoże tego do innej płyty metodą "hot-swap", nikt ze
znajomych nie ma też programatora do tego wynalazku.
Co na razie próbowałem? Clear CMOS, Load BIOS Default itp. - nic nie
daje. Grafika PCI zamiast AGP, wyciągnięta cała reszta (czyli dźwięk),
odłączone tasiemki IDE (został tylko FDD), pozostawienie jednego
DIMM-a (zamiast dwóch) w dowolnym slocie - też kaput. Wszystko to było
sprawdzane na starym procku (tym, który zawsze dobrze działał).
Spróbuję dorwać jeszcze grafikę ISA i z tym sprawdzić, chociaż na
starcie jest obraz zarówno przy PCI, jak i przy AGP.
Z tego, co ledwo co pamiętam, to kiedyś była jakaś kombinacja klawiszy
naciskana w momencie włączania zasilania, która powodowała start z
BootBlocku (tylko nie wiem, czy dla AMI, czy dla AWARD-a) - na
podobnej zasadzie, jak aktualnie wciśnięcie Ins w płytach z CPU
SoftMenu ustawia częstotliwość na minimalną - gdyby ktoś jeszcze coś
takiego znał, to sądzę, że uratowałoby to sytuację.
Dla nie znających dokładnie płyt podpowiem, że tak naprawdę niewiele
się różnią: PA-2013 jest w wersji ATX, 503+ jest AT, ale z możliwością
zasilania ATX, 2013 ma 4PCI i 2ISA - 503+ 3PCI i 3ISA, 2013 ma 3
DIMM-y - a 503+ 2DIMMy i 4 SIMMy (ale jako 3 banki, tzn 1 DIMM oraz 2
SIMMY mogą być używane zamiennie), obie mają chipset MVP3, sterownik
I/O Winbond 877, 1MB cache, raczej ten sam generator zegarowy - bo
mają identyczne częstotliwości.

Jeśli ktoś ma jeszcze jakieś pomysły, co jeszcze z tym da się zrobić i
zechciałby się nimi podzielić, byłbym wdzięczny.

Pozdro dla wszystkich, sorki, że tak długo

Bogdan

PS.
A pomyśleć, że za czasów 486 wystarczyło przełożyć BIOS od płyty z
takim samym chipsetem i było OK (i nieważne AMI czy AWARD, ilość cache
na płycie itp.) - sam miałem okazję tego doświadczyć (oczywiście tylko
na próbę)