Re: Lodowka - Hacker

Autor: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne (smolik_at_stanpol.com.pl)
Data: Thu 15 Jun 2000 - 13:34:53 MET DST

On Thu, 15 Jun 2000, Jakub Godoniuk wrote:

>+ Mam dla was ciekawostke. :)
>+ Mam w mieszkaniu lodowke (Polar lat 15), ktora powoduje masakralne przebicia
>+ w sieci elektrycznej.

 Nie przebicia, nie przebicia.
 Zakłócenia podczas wyłączania.

 Skutek wyłączenia (znienacka) prądu płynącego przez indukcyjność,
do tego brak filtru i podobne.
 Jeśli ktoś nie ma wady serca (raczej ze wzgl. na stres, niż prąd),
ma pod ręką trafo dzwonkowy i baterię, to proponuję wziąć
*jedną ręką* (to dla bezpieczeństwa, żeby prąd nie popłynął
przez resztę ciała !) przyłożyć druty od trafo do baterii
i - koniecznie trzymając końce przytknięte do palców uzwojeń -
odłączyć.
 Jak wszystkie nieprzyjemne rzeczy -;) skutecznie przemawia
do wyobraźni...

 Od lat testy zgrubne odporności na zakłócenia robi się
"pstrykając" lutownicą pistoletową w okolicy urzadzenia,
a mniej zgrubne - z użyciem lodówki "Polar" -;)

[...]
>+ Lodowka zhackowala mu Linucha! Musial zainstalowac
>+ system ponownie. Ale od tej pory podejrzliwie spogladamy na lodowke.

 -:)

>+ Mysle ze ten przypadek da do myslenia entuzjastom Billa Gatesa i jego
>+ pomyslow ze sterowaniem wszystkimi urzadzeniami domowymi.

 Nie.
 Problem jest:
- w zapewnieniu wystarczającego wyfiltrowania zakłóceń w urzadzeniu
 je powodującym
- w zapewnieniu wystarczającej odporności w urządzeniu zakłócanym.

 A wyznacznikiem "wystarczających..." jest stosowna norma -:)
 Komputery bywają mocno "niedoszacowane" - i np. impuls od
iskier wyładowania człowieka łażącego po sztucznej wykładzinie
też tak może zadziałać. Przy wyładowaniu do interfejsów - uszkodzić
je...

 Gotfryd

--
 Gotfryd Smolik, PTH Stanpol Zabrze.