Re: Dysk

Autor: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne (smolik_at_stanpol.com.pl)
Data: Thu 08 Jun 2000 - 14:57:48 MET DST

 Dostałem na priv odpowiedź, tu nie widzę więc wysyłam:

+On Thu, 8 Jun 2000, eugeno wrote:
On Thu, 8 Jun 2000, Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:
[...]
>+ Dla porządku: jeśli był to "wystarczająco stary" PC, to sprawdź
>+wartości C/H/S które raportuje stary BIOS i nowy BIOS.
>
>porownania z Biosami nie mam mozliwosci
>+ Również napisz, czy po zbootowaniu z dyskietki "widać"
>+pierwszą partycję (jeśli dysk jest włożony do IDE1).
>+ Jeśli C/H/S się nie różnią to nie zabieram głosu :]
>
>Bios rozpoznaje dysk prawidlowo Qantum 6,4GB wypisuj go na ekranie w
>momencie podnoszenia sie peceta
>po bootowaniu z dyskietki widzi c:\ ale nie widzi dalszych dysków
>logicznych w rozszerzonej partycji

 No to stawiam hipotezę: "stary" BIOS używał "starej" specyfikacji
dla LBA. Powtarzam do zanudzenia: sposób *domyślnego* wyliczania
wartości C/H/S (a są one *fałszowane* de facto przez BIOS, przez
przeliczenie tych raportowanych przez dysk !) został swojego
czasu zmieniony. Pamiętam dlatego, że ASUS zarzekał się iż
to nie jego wina, że po upgradzie BIOSu (w jednej z moich starych
płyt) może wystąpić problem z partycjami :>

 Na co mogą wpływać wartości przyjmowane przez BIOS ?
- na wartości w tablicy partycji, która razem z Master
 Boot Record jest "zerowym" sektorem dysku
- na wartości wpisane w nagłówkach partycji

 Co możesz zrobić ?
0. Skopiowac te wartości !! (będzie do czego wrócić).
 Jeśli ich nie spiszesz, to *da* się je "odnaleźć"
 - ale nie licz na to że ktoś to zrobi e-mailem :>
 Weź sobie NAJLEPIEJ program pt. DISKEDIT, przeczytaj
 "partition table" i spisz wartości na kartce.
 Póżniej "najedź" na opis pierszej partycji i "wdepnij"
 ENTER - domyślnie DiskEdit "przejdzie" do tej partycji.
  Każ pokazać we właściwym formacie (hm... jak to było...
 jak nie wymyślisz to zapytaj...) i SPISZ wszystkie wartości,
 a są tam takie jak "ilość zarezerwowanych sektorów",
 "ilość tablic alokacji" itp.
1a. Możesz je spróbowac ustawić ręcznie (DISKEDITem).
 Nie podejmuję się pomagać korespondencyjnie :]
1b. Prawie na 100% "stary" i "nowy" LBA ma tak dobrane
 "podzielniki", że wykorzystuje 100% dostepnych sektorów.
 Wtedy:
 FDISK /MBR
reboot (żeby wczytał !)
 SYS C: - uwaga, dyskietka powinna być sformatowana
pod tym samym systemem co był harddysk (może być od
biedy nowszy).

 Sprawdzić, czy działa.

>Bios rozpoznaje dysk prawidlowo Qantum 6,4GB wypisuj go na ekranie w
>momencie podnoszenia sie peceta
>po bootowaniu z dyskietki widzi c:\ ale nie widzi dalszych dysków
>logicznych w rozszerzonej partycji

 Hm... Czy ty przypadkiem nie masz na dyskietce DOSa albo
"DOSa" z Windows 95 nie-OSR2 a partycję FAT-32 ??

>pozdrawiam

 Wzajemnie - Gotfryd

--
 Gotfryd Smolik, PTH Stanpol Zabrze.