Re: Brakuje mi IRQ - pomóżcie!

Autor: Jacek Fiok (j.fiok_at_zodiac.mimuw.edu.pl)
Data: Sun 04 Jun 2000 - 23:02:16 MET DST

Sun, 4 Jun 2000 11:14:42 -0500, Pszemol napisal(a):

>Moja płyta ma pięć slotów PCI (Gigabyte GA-6VXE7+ VIA Apollo Pro 133).
>Nic niestety nie ma o tym w książecce do niej... Poza tym piszesz
>1/5 i 2/6 - nie ma 6-tego slotu gdy płyta ma "conajmniej 5PCI" jak piszesz!
>Wyjaśnij proszę lub popraw się... Bardzo mi na tym zależy ponieważ mógłbym
>wtedy winmodem razem z kartą video trzymać na IRQ 10... Tylko jak to wpłynie
>na performance modemu czy karty video?

Różnicy w performance nie powinno być.
A napisałem jeśli nie idealnie w sensie matematyki, to mimo wszystko chyba
jednak w miarę zrozumiale. Jeszcze raz: jeśli masz 5+ PCI (w przeciwnym
wypadku nie będzie nawet pierwszej pary), to przerwania są dzielone między:
1a5, 2a6 ... aż do końca możliwych par. Czyli jak masz 5PCI, to dzielone
jest tylko 1/5. Koniec.

A w ogóle to sprawdziłem wszystkie te rzeczy nieco dokładniej, i czasem jest to jeszcze bardziej skomplikowane. Powyższa sytuacja jest sytuacją modelową. Tymczasem: po pierwsze, jak producent się uprze, to można to zmienić.
Po drugie, szósty i następne sloty pci są tzw. "slave slots" - tu z kolei chodzi o ograniczoność zasobów bus master na PCI. Slave slot zostanie zaakceptowany tylko przez małą ilość relatywnie wolniejszych/mniej wymagających urządzeń.
To z kolei również nie zachodzi zawsze, ponieważ niektórzy producenci (vide
o ile pamiętam Asus CUBX) dorzucają dodatkowy, własny chip zwany arbitrem
zasobów PCI - co likwiduje ostatnią niedogodność.

Zainteresowanym polecam ostatni artykuł na anandtech pt. 'BX133 roundup' -
jest to porównanie dzisiejszych płyt na BX i autor zagłębił się w nim dość
mocno również właśnie w powyższe zagadnienia.

--
Jacek Fiok
capital.pl sysadmin