Dyski DJNA vs. DPTA, nic już nie wiem :(

Autor: Wojciech Grobel (wojteg_at_zeus.polsl.gliwice.pl)
Data: Thu 11 May 2000 - 22:54:23 MET DST

Witam

Czy ktoś może mi powiedzieć, czym różnią się dyski serii DJNA od DPTA (IBM)?
Poszukałem trochę po sieci i w archiwum i prawie nic nie znalazłem :(. Raz
ktoś pisze, że DJNA są nowsze polecając jednocześnie kupno DPTA, dziwne.
Innym razem ktoś twierdzi, że DPTA są nowsze (więc na odwrót), co wiąże się
z większą pojemnością talerzy. Dyski o pojemnościach do ok. 18GB mają być
przez to niby szybsze z serii DJNA, ze względu na większą ilość talerzy
(mniejszych). Większe dyski mają być niby szybsze z serii DPTA ze względu na
większy wewnętrzny transfer. Trochę to dziwne. Niby czemu przy mniejszych
pojemnościach większe znaczenie ma ilość talerzy a przy większych transfer?
Na jakiejś stronie (AFAIR nawet kilku) z danymi technicznymi tych serii
dysków jeszcze coś innego - wszystkie parametry w zasadzie porównywalne.
Jedynym wyjątkiem jest czas dostępu - tu DPTA są szybsze o ok. 2ms (mają, w
zależności od modelu ok. 7,5ms przy ok. 9-9,5ms dysków DJNA). DJNA z kolei o
kilka procent mniej obciążają procesor. Tak więc może ktoś coś jeszcze wie o
różnicach między tymi dyskami? Który będzie szybszy (zakładając 2MB cache w
każdym i taką samą liczbę obrotów (powiedzmy 7200))? No i może ktoś wie,
która seria jest nowsza? Bo po tym co wyczytałem to już nic nie wiem :(. Jak
tak dalej pójdzie to skończy się na tym, że będę musiał losować z jakiej
serii kupić :((((((.

--
Wojciech Grobel
wojteg_at_zeus.polsl.gliwice.pl