Re: Z AT na ATX - j ak wylanczac?

Autor: Kacper Pleszkun (dzejpi_at_elektrownia-lagisza.com.pl)
Data: Wed 26 Apr 2000 - 13:08:59 MET DST

sofu <sofu_at_kki.net.pl> wrote:
> Ostatnio przechodzilem z TX na ATX. Zmienilem obudowe i klawiature z 3-ma
> guzikami obslugi komputera (Power, Sleep, Wake Up). Obudowa midi pewnie nie
> jest najwyzszej klasy, ale ma zasilacz o przyzwoitej mocy i klape
> oslaniajaca przed kurzem. Co mnie zdumiewa, to brak wylacznika odcinajacego
> prad sieciowy
> (ponoc lubia byc z tylu,ale ta obudowa tego nie ma).
To normalne.

> Jest z przodu
> wylacznik, ktory jakos dziwnie
> dziala w porownaniu do dotychczas stosowanej TX-owej. Gdy nacisne przycisk
> Power na klawiaturze, komputer sie niby wylancza, to znaczy cos tam w nim
> pstryka w srodku, monitor podlaczony wtyczka do komputera robi sie ciemny i
> przestawia sie na odliczanie w trybie standby (15 min - widze to na
> wskazniku cieklokrystalicznym).
Komputer przechodzi w stan 'sleep' lub 'suspend' - czyli obniża
taktowanie, obniża pobór mocy podzespołów (tych, które to potrafią),
wyłącza dyski.

> [...]
> roznicy w zachowaniu sie komputera przy wcisnieciu przycisku Sleep wydaje mi
> sie , ze jest tak samo jak przy Power. Jezeli wychodze z Windowsa poleceniem
> Zamknij
> to wtedy komputer sie wylancza i nie mozna juz za pomoca klawiatury go
> wlaczyc (co wydaje sie logiczne bo
> system nie jest zaladowany, a on obsluguje klawiature) Jednak i w tym
> przypadku komputer tak naprawde sie nie wylancza, bo swieci sie np. diody na
> klawiaturze. Zalaczenie komputera nastepuje wtedy za pomoca przycisku Power
Nie do końca - ATX-y mają możliwość uruchamiania się (ze stanu OFF) za
pomocą 1. przycisku Power na obudowie, 2. Za pomocą funkcji 'Wake on
lan|ring' 3. Kombinacji klawiszy 4. Zegarka (To nie dowcip :-)
Funkcje te są obsługiwane przez BIOS - patrz opcje 'Power management'

> W zwiazku z powyzszym mam pytania:
> 1. Czy takie dzialanie przycisku Power i Sleep (bez roznicy) jest
> prawidlowe, a jezeli nie, to jak temu zaradzic.
Ustawienia w Windows, ale to może nie działać.

> 2. Czym funkcionalnie roznia sie te dwie komenty. Co powinno sie tak
> naprawde dziac z komputerem i czemu to sluzy.
IMHO - te klawisze służą jedynie do przeszkadzania w pisaniu...

> 2. Czy to normalne, ze dopiero wyjecie z gniazdka sieciowego wtyczki od
> komputera tak naprawde go odlancza. Czym kierowali sie konstruktorzy takiego
> rozwiazania. Czy koniecznie musze wziasc lutownice do reki (obudowa na
> gwarancji) i zalozyc wylacznik z prawdziwego zdarzenia.
Tak, to normalne. ATX-y w stanie wyłączenia (OFF) zasilają część
komponentów płyty głównej - dzięki czemu możliwe jest samoczynne
włączanie komputera np. po otrzymaniu z modemu sygnału dzwonienia, czy
po naciśnięciu kombinacji klawiszy. Prąd pobierany z zasilacza (5V,
specjalny przewód) wynosi od kilku mA (wyłączone wszystkie funkcje) do
około 300 mA (na odwrót)

> Bylbym bardzo wdzieczny za oswiecenie moich mrokow niewiedzy na ten temat.
Mam nadzieję, że pomogłem

--
Kacper Pleszkun        dzejpi_at_elektrownia-lagisza.com.pl
Poglądy przedstawione w liście nie są poglądami mojego pracodawcy,