Re: dpi a rozdzielczosc ekranowa

Autor: jedrek (jedrek_at___prawda__.pl)
Data: Sat 25 Mar 2000 - 17:33:39 MET

>do tego doloze jeszcze skaner. Zeskanuj sobie obrazek o rozmiarze np.
>10 x 10 inch najpierw w rozdzielczosci np. 100 dpi potem 300 dpi i
>porownaj otrzymane pliki co do wielkosci na dysku (w MB) oraz wielkosci na
>ekranie monitora (w pikselach). Moze w koncu zrozumiesz.

ej, a teraz zrob tak: wez obrazek wskanowany w 100dpi, otworz go w
photoshopie. image -> size... wylacz 'resize image' czy cos tam (nie mam
photoshopa otwartego) na dole (nie 'constrain' tylko ten drugi) i pobaw sie
DPI. zmien go na 300. teraz spojrz na pixele. czy dpi sie zmienilo? tak.
czy obrazek dalej ma tyle samo informacji (pixeli)? tak!

powiem to (mam nadzieje) po raz ostatni:

a) DPI to wymysl czlowieka aby mogl przelozyc dane na ekranie na cos co
potrafi zrozumiec. Komputery mysla wylacznie w pikselkach. Czemu, jak sie
zmienia DPI obrazka nie zmieniajac jego rozdzielczosc (w pikslach) prawie
nic sie nie dzieje? Bo komputer tylko przyjal do wiadomosci ze przy druku
dane bedzie inaczej trzeba sformatowac.

b) DPI nie istnieje w WWW. Po prostu nie ma go. Nie ma! Nie istnieje!
Monitory dzialaja tak: 1 pikselka == 1 pikselka. Jak mam monitor o
rozdzielczosci 800x600 to zmiesci mi sie tam 800 * 600 pikselek. Ani jedna
wiecej. Jaki jest DPI monitorow? NIE MA STALEGO!@# Sa ludzie ktorzy uzywaja
monitor 21" w trybie 640x480, inni uzywaja 14" w 1024x768 (wspolczuje). Za
dane przyjmujemy ze to bedzie (na PC) ok 72dpi albo:

14" - 640x480
15" - 800x600
17" - 1024x768
19" - 1280x1024
(itd)

Przy tych rozdzielczosciach uzyskujemy MNIEJWIECEJ 72dpi.

Wszystkim fanom innego myslenia o DPI polecam przelaczyc jednostki miary
(units) w PSie na pixels, i zobaczyc jak komputer sie obchodzi z grafika.

jedrek