Re: nagrywarki - teoria

Autor: Mr. Free (mr_free_at_poczta.onet.pl)
Data: Mon 06 Mar 2000 - 01:14:33 MET

>Z tego co s?ysza?em, to przynajmniej kiedy? - w trakcie nagrywania p?ytki
>trzeba by?o bardzo uwa?a?, ?eby nagrywarka nie przesta?a otrzymywa? danych,
>bo p?ytka si? zniszczy.
Nadal trzeba uwazac. Gdy nastapi przerwa w przesylaniu danych plytka
na 99% leci do kosza.
Wszystko zalezy od transferu dysku, stopnia fragmentacji nagrywanych
danych, ilosci i wielkosci plikow... oraz paru innych rzeczy.

> Czy teraz jest z tym lepiej? Czy lepiej jest
>tylko z nagrywarkami SCSI?
Teraz nie jest z tym lepiej. Jest tak samo. Zmienilo sie tylko tyle ze
nagrywarki posiadaja wieksze bufory pamieci (ale tez szybciej
nagrywaja).
Wezmy to na przykladzie: nagrywaka 6x z buforem 2 MB.
W ciagu sekundy nagrywa na plycie 900 kB danych. Czyli dane zawarte w
buforze starczaja na troszke ponad 2 sekundy. W ciagu tych 2 sekund,
twardziel musi zdazyc odczytac nastepne 2 MB danych ktore pojda do
bufora. Jesli nie zdazy, plytka idzie do kosza.
Nagrywarki SCSI sa tu zdecydowanie lepsze. Zwlaszcza jesli bedziemy
uzywac starszego sprzetu.

> Co to jest RW? Czy chodzi o wielokrotny zapis p?ytki? Czy wymagane s?
> specjalne modele p?ytek? Ilukrotny jest to zapis?
Tak. RW czyli wielokrotny zapis. ale nie tak jak na twardzielu. Tzn.
nie mozna usuwac wybranych danych. Mozna tylko wyczyscic cala plyte i
nagrac na nia co innego. Wymagane sa plytki CDRW, a nie zwykle CDR.
W tej chwili maksymalna predkosc zapisu RW wynosi 4x.
Aha. oczywiscie nagrywarki RW nagrywaja tez normalne plytki CDR.

> Je?li kupi? nagrywark? na IDE, to b?dzie to kolejny nap?d, pod??czany tak
>jak zwyk?y CD-ROM, czy dobrze my?l??
Tak

> Z uwagi na to, ?e nagrywarka nie b?dzie
>zbyt cz?sto wykorzystana - ma dla mnie znaczenie jej cena. Bardzo wa?ne
>jest te? to, by dzia?a?a pod Linuxem. Czy kto? mo?e mi co? doradzi??
Za nagrywarka pod linuksem to moga byc problemy. Malo jest programow
do nagrywania pod ten system. A jak juz jakies sa, to moga nie
obslugiwac wszystkich modeli.