Re: NORMAL, LARGE, LBA

Autor: Michał Węgierek (miw_at_elf.kopernik.silesianet.pl)
Data: Sun 20 Feb 2000 - 13:29:59 MET

MoN napisał(a) w wiadomości: ...
>Czesc ..
>W BIOSie widzialem tryby NORMAL, LARGE, LBA ...
>Mozecie mi cos o nich wiecej napisac? ich wlasciwosci,
>czym sie roznia itp ;]
>Z gory dzieki

To sa tryby ustawien dysku (jak sie zapewne domysliles).
Zmiana tego powoduje zmiane sposobu 'widzenia' dysku przez komputer
(kontroler IDE...)
Tryb NORMAL to ustawienia wg fizycznych ilosci talerzy (glowic) dysku,
sciezek na talerzu itp... Z powodu krotkowzrocznosci tworcow nie mozna bylo
ustawic wiecej, niz 512MB (tylko 1024 cylindry maximum).
Tryb LBA to ominiecie fizycznych wlasciwosci dysku. Kontroler mysli, ze dysk
ma np. 64 glowice, wiec mozna ustawic 1024 cylindry i bedzie wiecej
pojemnosci (w rzeczywistosci taka 'wirtualna' :) glowica moze obejmowac np.
1/16 talerza). Maksimum dla LBA z zalozenia wynosilo 8,4GB, ale ostatnio
udaje sie to w jakis sposob ominac (nie wiem jaki).
Tryb LARGE to cos posredniego - dla dyskow, ktore wariuja przy LBA, a maja
wiecej niz 512MB (osobiscie takich dyskow nie znam). Max cos chyba 2GB.

---
Pozdro
MiW
miw_at_elf.kopernik.silesianet.pl