Re: Jakąszybkądrukarkęatramentową do biura kupić ?

Autor: Adam (derwer_at_optimus.waw.pl)
Data: Tue 15 Feb 2000 - 02:45:11 MET

"Tomasz Stopczyński" <jupi_at_poczta.fm> wrote in message
> Czesc
> Takze mialem w biuerze 690C i pare dni temu zamowilem HP 970Cxi, drukarka
> jest naprawde swietna, posiada duplekser (szczegolnie przydatny do wydruku
> deklaracji Zusowskich), W porownaniu do 690 poprostu wypluwa zadrukowane
> kartki (12s/min). Niestety nie kupilem jeszcze kabla USB i nie powiem o
ile
> bedzie szybciej chodzial. Kolor jest poprostu rewelacyjny praktycznie jak
> oryginal (przykladem moze byc to, ze nie odroznisz czerwonego koloru
> pieczatki od orygianlu, z czym inne porzadne drukarki mialy problemy)
> [...]

O drukarkach HP niewiele mogę powiedzieć, gdyż niewiele
ich używałem Znam je tylko z wizyt u klientów.

Chciałbym powiedzieć nieco w aspekcie USB.
Sam używam w domu Epson Stylus Color 740.
Ma ona obok typowego złącza Centronics także port USB.

Drukowanie po USB ma 2 głóne zalety:

1. Obciążenie procesora przy wydruku z MsWorda
po złączu LPT to ok. 40 - 90 %, zaś przy zastosowaniu
USB (ten sam driver drukarki) to max. kilka procent

2. Znacznie większa prędkość przesyłania pliku do drukarki
- "na poligonie" wygląda to tak, że przy wydruku bardziej
skomplikowanych grafik, przy przesyłaniu danych po LPT
czas druku do czasu oczekiwania na dane przez drukarkę
ma się czasem jak 1/5 (1 cykl - druk; 5 cykli - czekanie).
Dla porówniania dla "Novelowców":
LPT można porównać do drukowania przez Windowsowy
nprinter na drukarkę podpiętą do słabego stanowiska
z W95, natomiast USB = drukarka podpięta do sprzętowego
Print Servera.

U kilku klientów stoi HP 895CXi i drukuje bardzo dobrze.
Ja mam (jak pisałem) Epson SC740.
Obie mają USB (Epson ma też Maca; HP - nie pamiętam).

Epson generalnie drukuje lepiej - co jest związane z
opracowaną i opatentowaną przez nich technologią
głowic piezo-ceramicznych (podobnie jak OKI ma
opatentowaną technologię LED - też lepiej się sprawuje
niż laser). Wielekrotnie to było opisywane na łamach
wielu czasopism; w skrócie: technologia termiczna
w przypadku drukarek "nie-epsonowych" polega
na wyrzucaniu wrzącego tuszu na nośnik.
Natomiast u Epsona technologia piezo pozwala
na wydruk przy zastosowaniu zimnego tuszu.
Efektem tego jest uzyskanie niewielkich kropli,
których tor lotu jest bardziej spójny i przewidywalny.
Inaczej mówiąc:
Można przyjąć, że tusz z głowicy termicznej wylatuje
jak śrut z rusznicy - rozbryzguje się na stosunkowo
dużej powierzchni (albo jak wystrzał z pistoletu
Rumcajsa - pamiętacie go jeszcze ? :))
Natomiast wydruk z głowicy piezo to jak wystrzał
ze sztucera - jeden strzał wprost do celu.
Efektem tego jest lepszy wydruk, co najbardziej
uwydatnia się na papierach kiepskiej jakości.
Ktoś kiedyś powiedział na jakimś sympozjum,
że Epson może drukować nawet na "srajtaśmie".

Jednak wadą technologii piezo (dla niektórych
zasadniczą) jest stała głowica - wymienia się
tylko pojemnik z atramentem, implikacją czego
jest problematyczne uzupełnianie tuszem zużytych
naboi u Epsona ( co szczerze odradzam).
W przypadku HP przy ewentualnym uszkodzeniu
naboju wystarczy go wymienić na nowy, zaś
u Epsona - trzeba się najczęściej udać do serwisu.

Jescze jedno:
Epson korzysta z języka ESCP/2 a nie PCL,
więc można na nim drukować z KAŻDEGO
komputera wyposażonego w LPT, czyli nawet
Spectrum czy C64. Będzie drukował w kolorze
na każdym starym sterowniku (LC10C, EX/FX,
itp.). Poza tym ma wbudowanych wiele stron
kodowych (m.in. Mazovia i CP-852) - więc
odpadają problemy z aplikacjami DOS.
Notabene: HP mają CP-852, jednak
zdarza się, że o tym "zapominają".

Dobra, wystarczy na dziś.