Re: Trinitron meczy oczy ?

Autor: Piotr Wrona (wrona_at_gd.onet.pl)
Data: Thu 03 Feb 2000 - 11:49:03 MET

On Mon, 31 Jan 2000 08:45:01 +0100, staszek_s_at_poczta.fm wrote:

>Cześć wszystkim!
>Ostatnio pojawiły się głosy o szybki zmęczeniu oczu przy pracy z
>trinitronem. Zastanawiam się nad kupnem 17 ( może G200 ) a nie
>chciałbym potem żałować - NIE zależy mi na idealnej geometrii ani
>kolorach ( przynajmniej nie na pierwszym miejscu ). Ważna jest
>stabilność, ostrość obrazu i właśnie "łagodność" dla oczu - pracuję po
>8 godzin dziennie, głównie teksty. Proszę o opinie kogoś, kto pracował
>dłużej z różnymi monitorami - wrażenia z kilkuminutowych "testów" w
>sklepie są niczym w porównaniu z pracą przez kilka dni po wiele
> [...]

No cóż. Mam w domu 2 monitory 15 '' - deltowego PHilipsa Brilliance
15A oraz CTX Future. Z Philipsem pracowalem ponad dwa lata i z filtrem
Polaroida pracowalem nawet 14 h/dobe. Teraz mam trinitrona i pracuje
po 8-10 k. I stwierdzam co nastepuje (wszystko IMO!)

1. CTX a wiec trinitron oferuje mozliwosc ergonomicznej i komfortowej
pracy w 1024x768 tekst jest wyrazny i czytelny podczas gdy na
Philipsie (plamka 0,28) w tej rozdzielczosci obraz jest juz zbyt
rozmyty. Przynajmniej w 15'' monitorach.

2. Kontrast jest wiekszy na Trinitronach bez dwoch zdan ALE przy
pisaniu tekstow (biale tlo, male literki) to wada. Subiektywnie
stwierdzam, ze fonty w 800x600 na CTX sa nieanturalne i kanciaste -
("zaleta" malej plamki i duzej ostrosci) natomiast na deltowym
Philipsie wygladaja normalnie! Dopiero w 1024x768 tekst na CTX wyglada
poprawnie (dlatego tez m.in. pracuje w tej rozdzielczosci)

3. Na CTX obraz na krawedziach jest ciemniejszy, zwlaszcza przy duzym
rozjascnieniu to widac, na dlecie jest rownowmiernie na calej
powoerzchni lecz tu z kolei widac znacznie gorsza zbieznosc /Z drugiej
strony to zalezy od konkretnego egzemplarza monitora/

>Tylko nie piszcie o drutach ( wel rysach na lakierze ) ;-))).
Dlaczego? To wazna sprawa.

4. Druty :-). Co prawda w 15 jest tylko jeden w dolnej 1/3 ekranu to
jednak jest :-(. W grach, grafice i normalnym uzytkowaniu prawie nie
przeszkadza, ale akurat w edycji tekstow na bialym lub jasnym,
jednolitym tle go widac. NIEstety. mimo iz CTX mam juz 8 mcy to ciagle
sa sytuacje kiedy pasek ten przeszkadza. Ktokowleik nowy siadal przed
komputerem (3 osoby) bylu zaskoczone i troszke poirytowane tym drutem.

5. Paski (biel w czarne paski jak ktos napisal). niestety to rowniez
prawda. W 640x400 bez dwoch zdan biale tlo nie jest naturalne, ba
nawet i prostsza grafika jest pokrojona / jesli siedzisz 35-40 cm od
monitora to widac, pionowe kulumny grafiki/. Problemu nie mam w
1024x768, ale niestety nien wszystko zasuwa w takiej rozdzielczosci.
W DOSie to irytuje / OTOH malo kto juz uzywa trybu tekstowego/

6.W zasadzie wszystkie monitory z wyzszej polki w tej chwili oferuja
bardzo dobre parametry, pozwlajace na bardzo ergonomiczna prace.

7. AHA! 60 Hz w DOSie na Philipsie wyglada lepisej niz 70 Hz nz
CTX!!!! /tam obraz plywa/

Reasumujac. Ja 90 % czasu spedzam przed CTX, ale do dluzszego isania
tekstu przesiadam sie na kompa brata na Philipsa :-)
Jesli chcesz uzywac kompa GLOWNIE do edycji tekstow to radzie ci wez
cos z kineskopem deltowym (ewentualnie Croma Clear :-) ale oczywiscie
z gornej polki.

Pozdrawiam

***** Piotr Wrona *****
e-mail: wrona_at_gd.onet.pl