Re: Problem z "ć" w MS Works 2000

Autor: Stefan J. Adamski (stefan_at_lonet.gdynia.pl)
Data: Tue 01 Feb 2000 - 17:23:51 MET

Witam

i chcę poinformować zainteresowanych, że wspomniany problem nie jest wcale
efektem problemów w jakiejś konkretnej konfiguracji (ani też sugerowanego w
innych postach zjawiska przełączania się klawiatury w locie na EN), ale jest
jak najbardziej świadomym i zamierzonym "osiągnięciem" programistów
Microsoftu (tak!!!!).

Otóż, co bez trudu zresztą można sprawdzić (wybierając choćby opcję Wstaw ->
Znak specjalny), znaczek C czyli "copyright" został przez autorów programu
domyślnie przypisany kobinacji znaków Alt+Ctrl+c i dlatego też nie ma żadnej
(!) możliwości uzyskania go w tym programie spod - najpopularniejszej
skądinąd - polskiej klawiatury programisty.
Jest to tak idiotyczny "bug", że aż trudno dać wiarę, że ktoś mógł to
puścić, ale - to fakt.
Wpadka jest tym bardziej osobliwa, że nie jest to przecież pierwszy
lokalizowany w Polsce produkt Microsoftu i standardy uzyskiwania polskich
znaków diakrytycznych powinny być im dobrze znane. A jednak...

Co z tym fantem robić? Otóż, niestety - i tu kolejny kamyk do ogródka MS -
nie ma w sieciowych zasobach Microsoftu ani słowa na ten temat (zresztą pod
adresem www.microsoft.com/poland/works/ znajdziemy jedynie tekst "Strona w
trakcie aktualizacji").
Skontaktowałem się zatem telefonicznie z działem pomocy technicznej
Microsoftu, gdzie istnienie problemu potwierdzono i zapewniono mnie, że
zarejestrowani użytkownicy moga otrzymać (by snail-mail czyli zwykłą pocztą)
stosowną poprawkę. Okazało się przy tym, że nie można dokonać rejestracji
pakietu ani online, ani telefonicznie, a jedynie wysyłając faksem kopię
faktury (tak!), ale nie chcę tu tego nawet komentować, bo po co podnosić
sobie poziom adrenaliny. Cóż, pozostaje mi przefaksować fakturę i czekać...

Uznałem jednak, że - do czasu nim dotrze do mnie obiecany "patch" - trzeba
sobie jakoś radzić.
Wklejanie małego "ć" przez opcję "wstaw znak specjalny" nie jest żadnym
rozwiązaniem, podobnie jak np. pisanie w Notatniku i wklejanie tekstu do
edytora Works.
Jedynym sensownym (choć niewątpliwie w tym przypadku tymczasowym) sposobem
wydaje mi się zastosowanie (gratisowego zresztą) sterownika klawiatury Mocny
Akcent udostępnianego przez firmę EuroFont i dostępnego pod adresem
http://windows.online.pl - pozwala on wpisywać polskie znaki metodą
"martwego klawisza", tzn. ze znaczkiem `. Jest to przy tym sterownik w
niczym nie zakłócający normalnej pracy ze standardową klawiaturą
programisty. Naprawdę polecam - pozwala on uzyskiwać polskie znaki
praktycznie w każdym programie, który sprawia tego rodzaju problemy.

Pozdrawiam

Stefan J. Adamski