Re: Zabawa portem drukarki

Autor: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne (smolik_at_stanpol.com.pl)
Data: Tue 01 Feb 2000 - 16:58:53 MET

On Mon, 31 Jan 2000, Eloy wrote:

+>Czy ktoś z szanownych grupowiczów próbował pobrać dane przez port drukarki.
+
+A próbował, próbował :-)

 :)

+>Chodzi o podanie napiecia na piny 2 do 9 (piny danych) i odczyt ich do
+>póżniejszego użycia.
+
+Tu jest błąd. Piny 2-9 służą do komunikacji z drukarką, a konkretniej do ich
+wysyłania do drukarki. Podpinanie napięcia na piny wyjściowe może się
+conajwyżej skończyć spaleniem portu.
+Co innego podłączać coś gdy mamy port dwukierunkowy i wpiszemy odpowiednio
+jedynki które wprowadzą
+piny 2-9 w stan wysokiej impedancji.

 Wtrące się :)

 Oryginalna specyfikacja portu drukarki dla IBM PC obejmowała dla
linii sygnałowych wyjścia OpenCollector: z jednej strony "podciagane"
rezystorami, z drugiej przywierane tranzystorami do zera.
 Pozwalało to bezpiecznie łączyć ze sobą porty drukarek metodą 1:1.
 Takie same rozwiązanie AFAIK jest stosowane w MACach.
 Część portów spełnia to wymaganie - nawet mam kartę multiIO która
ma wyjścia OC. Niestety - część producentów była łaskawa uprościć
sobie życie :> i zastosowała "zwykłe" wyjścia :(
 I to była część pierwsza - jeszcze o ile pamiętam, niejaki Norton
Commander ma możliwość ustawienia połączeń "półbajtowych" (dla "złych"
portów) i "pełnobajtowych" (dla portów zgodnych ze specyfikacją).
 Teraz część druga:
 Połączenia OC zawsze mają znaczny czas narastania (bo pojemność
kabla ładowana jest ograniczonym prądem). Stąd dla poprawienia
parametrów z czasem wdrożono "prawdziwe" łącze dwukierunkowe
- i wtedy port drukarki jest trójstanowy, tak jak pisze Eloy.
 Niemniej nie wpadł mi jakoś w ręce opis sterowania jakąś
konkretną kostką EPP/ECP (nie mylić z opisem protokołów
EPP/ECP które mam). Co prawda nie szukałem ;)
 Sterowanie liniami w trybie "zwykłym" (SPP) pewnie jest
w 100% kompatybilne. Swoją drogą, jak znajdę chwilę czasu
i opornik kilkanaście omów + sprawny miernik to sprawdzę,
czy na płytach z EPP w mojej okolicy SPP jest zgodne z IBM
czy nie :)

[...solidny opis dla SPP...]
+A co z portem dwukierunkowym?
+Niestety nie mam w tej chwili pod łąpką nic pomocnego. Prawie na pewno
+trzeba ustawić w porcie bazowym same jedynki, ale nie wiem, czy to
+wystarcza, czy trzeba sobie pomóc jakimś dodatkowym bitem...

 Dla portu zgodnego z oryginalną specyfikacją - czyli z wyjściami
OC (na kartach IBM i HERCULES wg. schematów w KOMPUTERze były
7406 -:)!) wystarcza dać "same jedynki".
 Dla EPP - sam jestem ciekaw. gdzie jest rejestr z bitem "odcięcia" :)

+Co jeszcze? Port równoległy pracuje na stanach TTL, co znaczy
+0 logiczne - 0..1,4 V
+1 logiczne - ~2.2V - 5V

 Formalnie.
 0 jest zazwyczaj znacznie lepiej przywarte (ok, podajesz spec. TTL),
zaś dla portu zgodnego z IBM "1" musi być równe napięciu zasilania,
tj. 5V :); a nie pamiętam czy Centronics (po stronie drukarki) ma
napięcia progów deklarowane identyczne jak TTL (kompatybilne - to tak !).

[...]
+Mam nadzieję, że pomogłem ( i zakończyłem sprzeczkę )

 :O :) Nie zauważyłem, że ktoś się kłócił ;) !

+ eloy_at_kki.net.pl

 Gotfryd

--
 Gotfryd Smolik, PTH Stanpol Zabrze.