Re: Sterowanie komputerem

Autor: Piotr Szmigielski (smiglop_at_aurora.put.poznan.pl)
Data: Tue 21 Dec 1999 - 13:27:17 MET

On Tue, 14 Dec 1999, Stachur wrote:

> Zawsze jara=B3y mnie filmy w kt=F3rych jaki=B6 go=B6=E6 komputerem m=F3g=
=B3 zrobi=E6
> wszystko np: otworzy=E6 drzwi w gara=BFu czy spu=B6ci=E6 wod=EA w kiblu. =
Zastanawia
> mnie jak przenie=B6 ( i czy to mo=BFliwe ) to na warunki domowe. To znacz=
y co mi
> jest potrzebne by sterowa=E6 za pomoc=B1 PCeta urz=B1dzeniami wogule z ni=
> niespokrewnionymi np: zgasi=E6/zapali=E6 =BFar=F3weczk=EA.
> Pozdr=F3ka - Piotrek
Proponuje poczytac o sieci X10. Umozliwia toto przesylanie sygnalow
sterujacych przy uzyciu linii NN. W zwiazku z tym mozna sterowac np.
oswietleniem zewnetrznym, spryskiwaczami trawnika, czy zarowka w kiblu.
Dziala to to z predkoscia 50bit/s (synchronizacja przejsciem przez 0
napiecia zasilajacego <220V>), a pochodzi to to ze stanow i jest tam juz
dosc rozpowszechnione. W Polsce juz pojawiaja sie pierwsze uzadzenia,
ktore mozna razem polaczyc. Ograniczenie - to to, ze na raz moze pracowac
do 255 urzaden (zdaje sie, ze czesc adresow jest zarezerwowana).
Wiecej informacji na
www.x10.org (.com?)
byl tez cykl 3 artykulow w "Elektronice Praktycznej" w numerach gdzies z
okolic wakacji tego roku.

Poza tym Philips wypuscil ostatnio modem, ktory umozliwia transmisje
danych po sieci NN z predkoscia do 1200 bit/s (ale to juz nie na temat).
pozdrawiam

--
Piotr Szmigielski
smiglop_at_aurora.put.poznan.pl