Re: low level format...kiedys i dzis

Autor: Piotr Piecha (peter_p9_at_priv3.onet.pl)
Data: Wed 01 Dec 1999 - 22:47:04 MET

(Z grupy: pl.comp.pecet)

>Czesc.
>
>Czy moze Ktos mi wyjasnic dlaczego formatowanie niskopoziomowe
>zastosowane do obecnych HDD moze je uszkodzic (tak twierdzom producenci)..
>Starsze dyski mozna tak formatowac i wszystko jest OK
>
>Pozdrawiam

Nie tyle uszkodzić mechanicznie, co spowodować, że będziesz miał bad
sectory. Cała sprawa polega na tym, że fabrycznie nowy twardziel ma
trochę większą pojemność tylko dlatego, że w czasie produkcji też nie
udaje im się uzyskać nośnika bez żadnych wad. HDD jest w fabryce
sprawdzany, miejsca uszkodzone są zapamiętywane w tablicy uszkodzeń a w
ich miejsce są przypisywane dobre sectory. Oprócz tego w czasie
eksploatacji też uszkadzają się sektory - też są dopisywane do tablicy
uszkodzeń i zastępowane przez te zapasowe.
  Jeśli jeszcze przed jakim niskopoziomowym formatowaniem masz
uszkodzone sektory, to znaczy, że już nie ma zapasowych i są zapełnione
obie tablice uszkodzeń.
  Jeśli zrobisz low level format, to kasujesz obie tablice uszkodzeń -
fabryczną i utworzoną w czasie użytkowania. Będziesz miał jeszcze więcej
uszkodzeń widocznych, co nie znaczy, że dopiera w czasie formatowania
uszkodziłeś.

--
Pozdrawiam
Piotr Piecha