Problem z dyskiem > 8G

Autor: Zbyszek (zbyg_at_kki.net.pl)
Data: Tue 23 Nov 1999 - 22:33:12 MET

    Posiadam płytę FIC PA2005 oraz dysk Quantum -10 GB. Problem polega na
tym, że BIOS, podczas autodetekcji "widzi" tylko 8GB. Jestem w stanie,
poprzez ustawienie ręczne wymusić 10 GB, ale Fdisk, podczas zakładania
partycji informuje w dalszym ciągu o 8 GB (Windows-y także "widzą" tylko
tyle).
    Spróbowałem skonfigurować dysk na innym komputerze (nowy-ABIT BX 6.2) i
oczywiście wszystko było ok. Po przeniesieniu Quantuma do komputera z
FIC-em, Fdisk informuje nadal o 8GB, ale Windowsy widzą 10GB.
    Wszystko jest ok do momentu nieprawidłowego zamknięcia systemu. Podczas
skanowania dysku przez NDD, wykrywa on błędy w boot sektorze i tablicy
partycji. Gdy zgodziłem się na ich naprawienie, straciłem dwie partycje (D:
i E:). "Wycięło" mi także wszystkie pliki z kilku katalogów (np. Microsoft
Office) - katalog i podkatalogi pozostały.
    Domyślam się, że chodzi o to, że płyta nie obsługuje dysków o pojemności
pow. 8 GB i lekarstwem byłby upgrade BIOS-a. Niestety wszystkie BIOS-y,
które znalazłem do tej płyty mają powyżej dwóch lat i zapewne nie rozwiążą
tego problemu.
    Czy ktoś może mi pomóc. Chodzi mi o odpowiedzi na pytania:
1. Skąd mogę "ściągnąć" BIOS do płyty FIC PA2005, obsługujący dyski pow.
8GB?
2. Czy można rozwiązać problem jakimś programem? (jakim?)
3. Gdzie mogę o tym poczytać.

    Z góry dziękuję