Odp: Nagrywanie, a prawo

Autor: Radosław Tatarczak (ratat_at_zrit.olsztyn.tpsa.pl)
Data: Sun 14 Nov 1999 - 17:10:16 MET

>hmm, jesli dobrze rozumie, to zakladajac taka oto sytuacje:

>moja matka, kompletny laik w dziedzinie prawa, idzie sobie na rynek,
>patrzy a tu stoi sobie gosc, lekko 'zaciagajacy', zwracaja sie do niego
>hmm... zalozmy 'Jura' :), no i przed nim lezy sobie strerta plyt audio...
>kupuje sobie u owego 'Jury' ot chocby ostatnia plytke Celine Dion
>or cokolwiek...

>...to moja matka staje sie w tym momencie przestepca, i moze byc
>skazana na 3 lata pozbawienia wolnosci ?
>popieprzone to prawo, heh, za kradziez z wlamaniem mozna dostac
> [...]

Nie zapomniales przypadkiem o zasadzie ,ze nieznajomosc prawa szkodzi? Poza
tym watpie, ze jakis sedzia, za zakup 1 pirackiej plyty skaze na 3 lata.
Praktyka wskazuje ze te 3 lata dostaja piraci kopiujacy dziesiatki tysiecy
plyt a nie jakas nieswiadoma Mama. To ze w ustawie sa te 3 lata, to nie
swiadczy ze wszystkich beda na te 3 lata skazywac. Nie popadajmy w paranoje
prawna, gdyby wszystkich drobnych przestepcow wsadzono by do wiezien, caly
budzet musialby isc na wydatki penitencjarne.
Dziwie sie, ze dla Ciebie spiracenie np 20 tys plyt, jest mniejszym
przestepstwem niz kradziez z wlamaniem(ale bez uzycia broni itp). Dla mnie
sa oni takimi samymi zlodziejami. Chociaz korzystamy i bedziemy korzystac z
pirackich gier i programow,nie robmy z piratow swietych.
Z tym zabojstwem w afekcie troche sie zagalopowales, przecierz przestepstwo
w afekcie zawsze jest traktowane jako przestepstwo "nieswiadome" i zgodnie z
prawem i zdrowa logika jest traktowane lagodniej, wiec nie przesadzaj, ze 3
lata za zabojstwo w afekcie to niski wyrok. Jezeli chodzi o pobicie ze
skutkiem smiertelnym, to podaj przyklad z zycia mowiacy, ze sprawca (nie
wspolsprawca) tego przestepstwa dostal 3 lata. Nie twierdze, ze takiego
przypadku nie ma, ale ja po prostu nie pamietam:)))
pozdrawiam
ratt