Re: Jaki zestaw komp-owy ???

Autor: Ranger (ranger_at_poczta.onet.pl)
Data: Thu 11 Nov 1999 - 04:49:56 MET

> Ja bym się na miejscu rodzinki zastanowił nad kupnem konsoli.
> Raczej wątpie aby 11 latek potrafił w pełni obsłużyć się PC (...)

Tu bym się z kolegą niezgodził. Faktem jest że nawet gdyby dać 40 latkowi
komputer który widzi 1 raz w życiu, za 1 posiedzeniem raczej za dużo by nie
wsqrał, i bez względu na to jakie "cuda niewidy i helpy" by miał w autostarcie
(zakładam że to jedna z odmian syfa...). Co zaś do 11 latka to nie miej złudzeń,
że małolat poprzestanie po 1 niepowodzeniu, bo mu się giera nie odpali. Ty tez
zapewne nie byleś orłem kiedy zaczynałeś przygodę z kompem :-) I jestem pewien,
że dookoła znajdą się koledzy z którym wspólnymi siłami wyczają o co biega. Poza
tym konsola ogranicza zakres swoich zastosowań jedynie do gier, a co jeśli
przyjdzie nam ochota skrobnąć list do babci? (Babciu przyślij kasę bo
spłukaliśmy się na kompa... )
To ma być komputer rodzinny i dlatego goście zażyczyli sobie drukarki, coby
przelać na papier chwile swoich uniesień twórczych... :-) Nie wspominam o tym,
że jak się dowiedzą o internecie, to... :)

> Proponuje:
> C500 +przejściówka Abit BH6 (....)

Sorki ale chyba letko się zagalopowałeś... co innego chcieć a co innego mieć.
Policzylem sobie w naprędce, że zestaw który mu zaproponowałeś wyniesie okolo
3800 bez monitora (cennik AGE Comp, Wroclaw, jedni z najtańszych w mieście) i to
licząc raczej na korzyść klienta, a i bez drukarki.
Z Twoich propozycji zostawiłbym plytę bh6 którą sam mam i jestem very
zadowolony, szczególnie jej możliwościami podkręcania procqw, choć
przyszłościowo patrząc luknąłbym na be6, która ma kontroler ATA66, czyli szybsze
dyski jednym słowem, pamięć (64MB) która niestety jest nadal horrendalnie droga
i znów idzie do góry, i dvd rom.
Natomiast niestety musimy albo postawić na max wydajność za sporą kasę albo za
troszkie mniejszą za rozsądną cenę... no dobra, sporo niższą wydajość
    Zacznijmy od proca. Jeśli koleś ma więcej szczęścia niż rozumu (bez urazy)
to może trafi na udanego balerona 366 który pójdzie na 550, ale jak znam życie
to raczej niech na to nie liczy, "conajwyżej" na 456 MHz. aktualnie cena
takowego (ceny podaję z AGE) to 285 pln, c400 -315pln, c433 - 395 pln
    Grafika... no cóż jeśli ma zamiar grać to faktycznie musi mieć porządną
kartę, jaką bz wątpienia jest voodoo 3 3000 ...która kosztuje 605 pln. Hm.. cóż
tu poradzić, znów musimy iść na kompromis albo riva TNT2 M64, albo vodoo 2000...
chyba że to co zaoszczędzimy na procq zaimwestujemy jednak w v3000... jeśli
koleś ma zamiar grać w najnowsze gierce to cóż... ja polecam tnt2 m64. cena
takowej to 485 pln, v2000 - też tyle samo
    Dysk, im więcej tym lepiej. proponowany przez Ciebie quantum kosztuje
730pln, ale ja szczerze powiedziawszy nie darzę sympatią tej firmy, za duża
awaryjność dysqw i słaba wydajność (moim zdaniem). Polecałbym już bardziej dsyki
IBM, szczególnie te o prędkości obrotowej talerzy 7200, identyczny do quantuma
9,1 kosztuje 689 pln, lub jeśli bardziej interesuje cię pojemność zainwestować w
15,2 GB, ten ma standardową prędkość 5400 i kosztuje 715 pln. To już kwestia
rozsądnego kompromisu miedzy wydajnoscią a pojemnością... (ibm 13,5 GB , 7200
obr/min - 779 pln)
    Muzyka... hm, sb live faktycznie jest chwalony za swoje duże możliwości...
ale też w zależności od modelu sprawia duużo kłopotów. Ja używam karty Diamond
Sonic Impact S90, ktora ma możliwość mieszania wielu strumieni wejściowych, co
szczególnie mi odpowiada słuchając mp3, grając w quake i słysząc że przyszła
wiadomość na icq.. (ooo) :-) Zainstalowałem 9 winampów i każdy było
słychaćjednakowo... choć trzeba przyznać że odpalenie pięciu zmusiłoby każdego
kociego muzykanta do ucieczki ;-). Taką kartę mam i jestem zadowolony,
kosztowała 120 pln, live ok 280pln. Ma możliwość odtwarzania dźwięku
przestrzennego, ale nie mam odpowiedniego sprzętu aby to docenić.
    Nio i doszliśmy do monitora, na którym moim zdaniem nie warto oszczędzać, bo
oczy nie zęby nie rosną 3 razy...
Ja polecam monitory NEC, Philips, Samsung i Sony, odradzam jakieś KFC (sic!),
Sampo czy nawet Likom, których jakości trudno być pewnym. Oczywiście i tu
wszystko zależy od konkretnego modelu na jaki trafimy, przy zakupie musimy
sprawdzić jego parametry (cz. odświeżania, pasmo) i geometrię i równomierne
nasycenie kolorów, za pomocą prostych programiqw (choćby nokia test). Polecam
15'' NEC A500+ za 899 pln
Uff doszliśmy do końca, nabazgrałem sporo i w końcu doszło do tego, że nie
wiadomo co qpić. Niestety tak to jest kiedy mamy ograniczone zasoby a wielkie
chęci. Najważniejsze żeby się dobrze zastanowić do czego nam komputer będzie
potrzebny, bo z czasem na pewno przyda się do poważnej pracy a gry i oglądanie
panienek zejdzie na dalszy plan. Dojdzie też na pewno internet...

    Z tego co widziałem to koleś mieszka w Koszalinie, a tam to raczej odludzie
informatyczne a co za tym idzie straszne marże w sklepach komputerowych, wobec
czego ceny które podałem są czasem sporo wyższe. W końcu Wrocek to najtańsze
miasto w polsce jeśli chodzi o sprzęt komputerowy. :-)
Poza tym trafiłeś na nieszczególny okres z zaqpami, koniec roq, wszystek sprzęt
drożeje no i pamięci wariują, ale jak rozumiem na gwiazdkę komp ma być, szkoda
ze nie mieszkasz w poblizu wrocka to bym ci pomógł rozejrzeć się dokładniej...
choć może cena biletu w obie strony wyjdzie o wiele taniej niż marże w sklepach
koszalińskich?

Laser czy atrament? Laser drogi, atrament słabasza jakośc, ale możliwość druq w
kolorze. Jedynie co to szczerze odradzam HP 610. Za ChRL nie qpuj tej drukarki ,
obojętnie jak byłaby tania w promocji! Zszargasz sobie nerwy i stracisz na
eksploatacji. Polecam już HP 710, lub inne seri 800. Z laserów dobry jest
panasonic KX- cośtam, dobry i tani w użytq i of kors drogie ale świetne Hewlett
packardy (HP)
Zajrzyj na stronę www.age.pl tam znajdziesz witrynę firmy z której brałem
orientacyjne ceny
Poza tym mała jeszcze rada, wybieraj firmy które istnieją troszkie na rynq,
nawet jeśli mają troszkie droższe rzeczy... mniej potem kłopotów z serwisem, bo
na pewno cos się popsuje. I wszystko dokładnie sprawdź w czasie zaqpu, wywalcz
możliwość przetestowania zestawu zanim go kupisz, bo nawet najlepsze części mogą
nie zechciec współgrać ze sobą i dupa zbita. I nie idź sam z rodzicami na zaqpy,
weź 1 czy 2 znajomych którzy mają spore pojęcie o kompach, coby ci doradzili w
razie niejasności.
Pamiętaj, że biednego nie stać na zakup tanich rzeczy.
Obyś cieszył się długo swoją maszyną, którą będziesz musiał upgrejdować za 9-12
miesięcy ;-)))))))
takie życie
Jak masz jakieś pytania to wal jak w dym na emaila, jesli nie pomoge to na pewno
nie zaszkodzę; cya

--
                 Piotr Weremczuk