Re: Pentium z roku '72 [trochę OT]

Autor: Dariusz K. Ladziak <ladzk_at_ite.waw.pl>
Data: Thu 28 Oct 1999 - 11:19:31 MET DST

On Wed, 27 Oct 1999 12:13:06 +0200, "Zmechu" <zmechu@poczta.onet.pl>
wrote:

>Cześć!
>Właśnie znalazłem w pracy suwak logarytmiczny 'Leningrad 72'. Czy - w epoce
>gigabajtów i megahertzów - ktoś wie jak się tym posługiwać? Na razie
>doszedłem jak się mnoży, dzieli i wyciąga pierwiastki (2 i 3-go stopnia). Co
>to jeszcze może?

Logarytm policzyc - zwykle liniowa skale logarytmow masz na dole
suwaka. Funkcje trygonometryczne zwykle skalowane byly na odwrotnej
stronie suwadla.
I najwazniejsze - suwak logarytmiczny uczy pilnowania rzedu wielkosci
(liczy tylko ceche, rzad wielkosci musisz liczyc w pamieci) co
zabezpiecza pozniej czlowieka przed walnieciem sie o pare zer - dzieki
uzyciu suwaka wlasnie jestem do dzis na to uczulony i bledy typu rzedu
wielkosci zdaza mi sie dostrzegac tam gdzie niektorzy ich nie widza.
naprawwde warto czasem dla zabawy pocwiczyc liczenie na suwaku - sam
mam do dzis dwie sztuki i czasem uzywam...

--
Darek