Re: rozmagnesowanie kineskopu

Autor: Artur Gawryszczak <gawrysz_at_antares.astrouw.edu.pl>
Data: Wed 27 Oct 1999 - 17:34:06 MET DST

Tomasz Turczynski wrote:

> Dowiedzialem sie od kogos, ze moze istniec potrzeba usuniecia ladunkow
> magnetycznych z powierzchni kineskopu. Czy mozna prosic o rozwiniecie
> tematu?

Gdybys zauwazyljakies ladunki magnetyczne na kineskopie, lub wogole
gdziekolwiek, to niezwlocznie zglos to najblizszej placowce naukowej,
gdzie zatrudniaja fizykow, nie zapomnij porzadnie tego udokumentowac, bo
byloby to wydarzenie o wiele donioslejsze niz dowolne odkrycie w fizyce
XX wieku :)))

A tak powaznie, to jak zobaczysz dziwne przebarwienia np. barwne plamy
na bialym tle edytora textow, to mozesz zrobic AFAIK trzy rzeczy:

 - Uzyc funkcji deGauss, jesli monitor taka ma - nie przestrasz sie, bo
jest dosc efektowna. Kumpel raz sprawdzil jaki wzor barw wytworzy magnes
z nabiegunnikow cewki glowicy HDD. Efekt byl ladny, bo magnes byl
piekielnie silny, a do tego kwadrupolowy. Te sliczne wzorki byly ponadto
odporne na wielokrotny deGauss :)
 - Jak nie pomoze, uzyc przyzadu do rozmagnesowywania, lutownicy
transformatorowej, ostatecznie moze byc podlaczony do pradu
transformator sieciowy z przecietym rdzeniem, chodzi o to by "zatrzec"
magnetyzacje maski kineskopu przemagnesowujac ja zmiennym polem
magnetycznym - formalnie rzecz biorac mozna by sie bawic magnesem
stalym, probojac namagnesowac w przeciwnym kierunku, ale to raczej
pogorszy sprawe - chyba ze masz genialnego "czuja". Mozna poprobowac z
wirujacym dosc szybko magnesem stalym.
 - Poczekac kilka dni uzywajac normalniee komputera, odstawicod monitora
glosniki itp

pozdrawiam

--
	Artur Gawryszczak