Re: "cluster" PC-etow?

Autor: Marcin Bójko <bojko_at_mx.supermedia.pl>
Data: Wed 13 Oct 1999 - 23:41:00 MET DST

Alf napisał(a) w wiadomości: <7tv9un$en$1@info.cyf-kr.edu.pl>...
>czesc,
>myslimy nad "postawieniem" clustra PC-tow w
>wspolnej obodowie. Ponoc sa na 4,8,16 plyt.
>Czy ktos kiedys budowal cos takiego?
>Jak tak to prosze o namiary na dostawce.
>Wszelkie opinie i komentarze miele widziane:-)
Jak zrobić kluster w jednej obudowie to nie mam pojęcia, natomiast można
zrobić kluster z kilku PC-tów połączonych siecią. W zależności od tego jak
szybkiej komunikacji potrzebujesz masz możliwość połączenia FastEthernetem
lub GigabitEthernetem. Na wszystkich musisz zainstalować Linuxa z MPI
(Message Passing Interfeace - taki soft). Od drugiej strony tego interfejsu
system jest widziany jako komputer wieloprocesorowy, tyle że przy
obliczeniach wymagających dużej wymiany danch całość rozbije się o sieć, bo
nawet Gigabit jest wolniejszy niż magistrala systemowa ;-). Ale do jakichś
baz danych to spoko - tak można złożyć niezły komputerek.

Jak miałoby być tanio i dobrze to zrobiłbym to tak:
Dwuprocesorowe PC-ty z Linuxem i MPI (doskonałym wyborem jest Abit BP6+2
Celerony 400@500, cena wychodzi jak za 1xPII 350, a szybkość
nieporównywalna) z szybkimi kartami sieciowymi.
Wszystko zamontować w obudowach typu rack, obudowy w szafie, na szczycie
tego gipsu koncentrator FastEthernet (lub switch).
Połączyć grzecznie kabelkami. Do całości podłączyłbym jednego PC-ta do
administracji całą tą zabawką.
Jeśli PC-ty będą bliźniacze można pokusić się o skonfigurowanie jednego a
potem przekopiowanie całych dysków (Trzeba tylko pamiętać o zmianie adresów
IP w każdym ;-)
A dalej można szaleć - np. macierz dyskowa itp.
Zaletą tego rozwiązania jest dowolna skalowalność ograniczona jedynie
wydajnością sieci.

MPI pozwala na dystrybucję obciążenia pomiędzy komputery. Na takim sofcie
chodzą Cray'e, np. ten w ICM.

Pozdrawiam
bojko@mx.supermedia.pl
http://www.msk.sm.pl/bojko