Re: Odp: 2x HDD IDE + CD-ROM, jak polaczyc ?

Autor: Radoslaw Sokol <rsokol_at_iname.com>
Data: Thu 30 Sep 1999 - 12:55:15 MET DST

Hi,

On Thu, 30 Sep 1999 10:45:12 -0700, "The EaGle" <theeagle@friko2.onet.pl> wrote:

> Znowu pudło. Sprawdź świecenie się diód w czasie instalacji jakiegos
>wiekszego pakietu. Czy diody swiacą się naprzemian gdy instalujesz pakiet z
>CD-ROMu? Ja wiem że nie.Jednoczesnie odbywa sie transfer danych z CD-ROMu i
>HDD.

A jesteś taki szybki, żeby zauważyć naprzemienność? Nie. Jeżeli EIDE
transmituje naraz 32 KB danych (a to jest chyba maksymalny rozmiar
paczki w EIDE), to _nie masz prawa_ zaobserwować naprzemienności.

BTW IDE działa naprzemiennie -- w jednym momencie na jednym kanale
może pracować tylko jedno urządzenie, nie ma mechanizmu odłączania
od szyny. Jak sobie wyobrażasz jednoczesny transfer 8 bitów z dwóch
urządzeń na 8 liniach? Magia czy co? Jednym kablem na raz może lecieć
jeden sygnał logiczny TTL.

>Nie znam sie na tyle na budowie kontrolera aby to stwierdzic ,ale cos
>takiego musi byc.

W praktyce zazwyczaj na starcie dokonywana jest negocjacja na każdym
kanale. Jeżeli CD-ROM obsługuje PIO3, a dysk UDMA/33, to oba będą
pracować w PIO3 i przesyłać dane z max. prędkością 12 MB/s. Dysk nie
będzie mógł użyć szybszego trybu, a na pewno nie trybu DMA (cały kanał
musi pracować albo w PIO, albo w DMA, albo w UDMA -- dwa urządzenia nie
mogą pracować w różnych trybach).

>Może to zakonczy tą dyskusje: Chip 1999,X strona 81 cytuje "...transmisja
>danych z urządzen pamieci masowych odbywa się z największą możliwą
>predkoscią dostępną wolniejszemu z pracujących na jednej taśmie napędów." -
>mowa naturalnie o standardzie EIDE, jak weźmiesz do reki ten artykuł to się
>przekonasz.

Dokładnie, tak jest. Ale nie jest to maksymalna prędkość napędu jako
takiego (czyli np. 600 KB/s dla CD-ROMu 4x -- padła tu taka teoria),
tylko maksymalny transfer dopuszczany przez tryb pracy kanału.

>Nie ma czegos takiego jak podział czasu na IDE. Gdy włożysz płytę do CD
>kontroler negocjuje z nim z jaka predkoscia bedzie mozliwy jej odczyt.
>Jezeli 600kB/s to HDD się dostosuje.

Nic nie negocjuje. Po prostu napęd zajmuje szynę na czas wkładania
płyty, i dysk nie może nic transmitować.

IDE NIE JEST WIELOZADANIOWE! To nie SCSI. Na raz na kanale pracuje
*tylko jedno* urządzenie. Nie ma odłączania od szyny. Nawet SCSI
nie może jednocześnie obsługiwać dwóch urządzeń -- jedno musi się
odłączyć od szyny na czas wykonywania rozkazu korzystając z
mechanizmu Disconnect, i drugie dopiero może się dopchać do szyny.

--
Pozdrowienia,