Re: 2x HDD IDE + CD-ROM, jak polaczyc ?

Autor: Tomasz Kamaszewski (tomekk_at_astercity.net)
Data: Thu 30 Sep 1999 - 16:39:57 MET DST

The EaGle wrote:

> Kolejna porcja argumentów. :-)
>
> Znowu pudło. SprawdĽ ¶wiecenie się diód w czasie instalacji jakiegos
> wiekszego pakietu. Czy diody swiacą się naprzemian gdy instalujesz pakiet z
> CD-ROMu? Ja wiem że nie.Jednoczesnie odbywa sie transfer danych z CD-ROMu i
> HDD.

Jesli mi wyjasnisz w jaki sposob dwa urzadzenia jednoczesnie, w tej samej chwili
czasowej moga korzystac ze wspolnej szyny danych bede bardzo wdzieczny.
A argument o mrugajacych lampkach rzeczywiscie przytlacza ;)
Sadze, ze chodzi ci tu o tymczasowe zwolnienie szyny dla drugiego urzadzenia
podczas, gdy pierwsze jest czyms zajete.
Teraz ja posluze sie cycatem ;)

American National Standard
for Information Systems
AT Attachment
with Packet Interface Extension (ATA/ATAPI-4)
T13/1153D revision 17

" 6.6 Overlapped feature set
Overlap allows devices that require extended command time to perform a bus
release so that the other
device on the bus may be used. To perform a bus release the device shall clear
both DRQ and BSY to zero.
When selecting the other device during overlapped operations, the host shall
disable interrupts via the nIEN
bit on the currently selected device before writing the Device/Head register to
select the other device. "

Takie czasowe udostepnienie podczas wykonywania komendy nie zmienia jednak
faktu, ze dostep do szyny moze miec jednoczesnie jedno urzadzenie, niewazne ile
ich by tam bylo.

> Nie znam sie na tyle na budowie kontrolera aby to stwierdzic ,ale cos
> takiego musi byc.

Jedyna rzecza jaka kontroluje operacje czasowe w trybach transmisji jest bit
bsy,drq i linie kontrolne ustawiane przez nadawce/odbiorce. Ale chcialbym, zeby
rozsadzil to ktos trzeci.

> Może to zakonczy tą dyskusje: Chip 1999,X strona 81 cytuje "...transmisja
> danych z urządzen pamieci masowych odbywa się z największą możliwą
> predkoscią dostępną wolniejszemu z pracujących na jednej ta¶mie napędów." -
> mowa naturalnie o standardzie EIDE, jak weĽmiesz do reki ten artykuł to się
> przekonasz.

Ok, przeczytam. Ale moje zrodlo wydaje mi sie wiarygodniejsze ;)

[...]

> Znowu sie mylisz. :-)Ale po kolei.
> Po pierwsze, nie 1Mb/s tylko 1MB/s bo 1 Mb = 1024kb=128kB , b= bit B=bajt a
> bajt to 8 bitów ,różnica ogromna.

Przeciez dla przykladu nie ma to zadnego znaczenia.

> Po drugie maksymalne przpustowosci interfejsów IDE i jego pochodnych sa
> nastepujace.
> IDE = 3.33MB/s maksymalny dostepny rozmiar dysku to 540MB.
> Enhanced IDE czyli EIDE maksymalny tranfer to 16.6MB/s .
> EIDE w specyfikacji Ultra DMA/33 = 33.3MB/s
> EIDE w specyfikacji Ultra DMA/66= 66.6MB/s .
> To sa możliwosci tranferu danych dla kolejnych wersji rozwojowych stadartu
> IDE.

He,he informacje o jednostkach pojemnosci danych i transferach napewno sie
przydadza wszystkim czytelnikom listy, bo rzeczywiscie sporo jest nieporozumien.

> Po trzecie. Jeżeli masz na jednym kablu dwa uzadzenia jedno to HDD o max
> tranferze 2.5MB/s i CD-ROM o max. 600kB/s to jeżeli pracuje jedno z nich
> (kożysta z kontrolera) to tranfer bedzie wynosił max dla danego uzadzenia.
> Natomiast jeżeli bedzie tranfer z dwóch uządzeń na raz to kontroler
> negocjuje max. mozliwą szybkosc jaka jest możliwa do osiagniecia. W takim
> wypadku CD-ROM jest "kulą u nogi" - wymusi na HDD aby i ten tranmitował dane
> z max predkoscią 600kB/s.
> Takie są fakty.

Negocjuje ? Jak ? Pyta sie czy mozesz mi przeslac dane na 200,300,400...ilestam
kB/s ? Wedlug mnie nie ma takiej potrzeby.
Transfer zaleznie od protokolu odbywa sie w grubym uproszczeniu mniej wiecej
tak.
1. Czekaj az bsy=0 i drq=0, czyli ze urzadzenie wolne i mozna przesylac dane.
2. Jesli tak to zaadresuj urzadzenie (dev) ,pozycje na dysku,ilosc danych do
przeslania.
3. Urzadzenie odbiera komende i ustawia bsy=1, jest zajete wykonywaniem
4. Jak wykona komende to bsy=0 i drq=1, dane gotowe do wyslania.
5. Wysylanie danych
6. Wszystkie dane przeszly, to drq=0

Wszystkie czasowe sprawy sa tu regulowane oczekiwaniem na odpowiednie flagi, bez
potrzeby negocjowania szybkosci jak w modemie.
Transfery z obu urzadzen sie przeplataja zjadajac maksymalne pasmo kanalu.

[...]

> Nie ma czegos takiego jak podział czasu na IDE.

"In this standard, the register contents go to both devices (and their embedded
controllers). The
host discriminates between the two by using the DEV bit in the Device/Head
register.
When two devices are daisychained on the interface,
commands are written in parallel to both devices, and for all except the EXECUTE
DEVICE DIAGNOSTIC command, only the selected device executes the command."

Jest czasowy podzial na zadania/komendy do wykonania dla kazdego z urzadzen.
Drugi podzial czasowy juz jakby na "niskim poziomie" to dostep do szyny, o
ktorym mowilem wyzej.

Podsumowujac, to widze, ze sie wzajemnie nie przekonamy, potrzebny chyba jest
jakis obcykany na maxa arbiter, zeby rozstrzygnal sprawe ;)

Pozdro

Tomek