Re: SCSI dla CD-RW

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_iname.com)
Data: Sat 18 Sep 1999 - 13:50:02 MET DST

Hi,

On Fri, 17 Sep 1999 22:14:30 +0200, "Tomasz Śliwakowski" <tomasz-s_at_bbs.chip.pl> wrote:

>1 Jaki kontroler kupić dla CD-RW

Zgodny ze wszystkim? Adaptec 2940 (wersja dowolna, np. UW)
Tani? Tekram 390 (też wersja dowolna, jedna jest UltraWide).

Ja w najbliższym czasie przymierzam się do wymiany starego Adapteca 1505
na Tekrama 390 Ultra lub UltraWide.

>(będzie to na 90 % Yamaha 6416S). W

Nie słyszałem zbyt pochlebnych opinii o ostatnich nagrywarkach
Yamahy :) Podobno 4416 lubiła się często, szybko i niespodziewanie
psuć, różnie w zależności od serii i egzemplarza. Nie wiem, jak z 6416,
ale raczej bym pomyślał o Teacu albo Plextorze.

>2 Transfer synchroniczny/asynchroniczny - jaki i gdzie jest używany. Ile
>będę potrzebował?

Zazwyczaj obsługiwane są w tej chwili oba. Niektóre urządzenia używają
jednego, inne drugiego. U mnie test szyny wykrywał, że nagrywarka używa
trybu asynchronicznego, a CD-ROM synchronicznego i wszystko działało.
Zresztą negocjacja szyny ustawia to raczej automatycznie.

>3 Jeśli kupię wide SCSI, podłączę przejściówkę, to wydajność (transfer)
>spada do Fast SCSI?

Nie. Natomiast w zasadzie każdy kontroler Wide SCSI ma dwa wyjścia
wewnętrzne -- Narrow i Wide. Dopóki nie będziesz podłączał zewnętrznych
urządzeń, możesz mieć po prostu dwie taśmy i terminujesz tylko sygnał
High na kontrolerze.

>4 Jednoczesna praca urządzenia WIDE/FAST na jednym kanele - jak to pogodzić?

AFAIK są przejściówki z kabla Wide na kabel Narrow z wbudowanym terminatorem
sygnału Wide (terminator Narrow będzie na końcu całej szyny).

>5 Co z transferami w przypadku kombinacji urządzeń SCSI1/2/3/Wide/Fast...

Będą negocjowane i ustalone na poziomie najwolniejszego urządzenia na
szynie. Wiele urządzeń może jednak działać w Ultra, a nawet jeżeli wynegocjuje
się Fast, to masz 10 MB/s w Narrow i 20 MB/s w Wide na jednym kablu.

>Jeszcze jedno: to musi chodzić również pod Linuxem!

Powinno chodzić, acz Windows NT też bardzo lubi SCSI :)

>Do CDRW wystarczy transfer FAST (ok 10 MB/s).

Niewątpliwie.

>Bios - (jeśli będzie na NCR, to bio mam już na płycie głównej, więc na
>kontrolerze będzie już zbędny).

IMHO lepiej dobrego Tekrama z własnym BIOSem -- będziesz niezależny
od zmian płyty głównej (hosta SCSI nie zmienia się raczej często :) ),
a nie słyszałem o większych problemach z tymi kartami (są uważane za
jedyną poważną alternatywę dla Adapteca).

>Przejście z łącza Wide na normalne (tzn. z 68 styków na 50) jest możliwe za
>pomocą łączówki, ale co z terminowaniem? Na podpiętym urządzeniu będzie
>terminator 8 -bitowy, Wide ma 16 bitów - co z tym fantem.

Przejściówka powinna mieć terminację Wide.

--
Pozdrowienia,