Re: Jez. francuski w Word97-bardzo pilne

Autor: Andrzej Barabasz (andbarab_at_kki.net.pl)
Data: Mon 06 Sep 1999 - 03:52:24 MET DST

JEZELI TEN LIST WYSLALEM JUZ WCZESNIEJ - PRZEPRASZAM!

At 19:30 99-09-05 +0200, FIL wrote:
>Czy ktos moze mi powiedziec, jaka czcionke/jaki jezyk nalezy ustawic
>w Wordzie 97, zeby miec francuskie fonty. >Jak ustawie jez. francuski
>to mam rozne francuskie fonty, ale ciagle >brak mi jednej literki
>"z daszkiem" :-)

Problem moza rozwiazac na co najmniej trzy sposoby. Opisze je dosc
dokladnie, bo moga one zainteresowac nie tylko tych, ktorzy musza
cos napisac w Wordzie...

Na wstepie krotka uwaga - francuskie znaki diakrytyczne nie zaleza od
fontu (no, moze z malymi wyjatkami). Wybierajac w Wordzie jakis
profesjonalnie wykonany font alfanumeryczny np. Times New Roman mozemy
oczekiwac, iz znajdziemy w nim ponad 650 znakow pogrupowanych w
nastepujace dzialy: Lacinski podstawowy, Lacinski-1, Lacinski
rozszerzony A, Lacin- ski rozszerzony B, Litery modyfikujace odstepy,
Grecki podstawowy, Cyry- lica, Lacinski rozszerzony dodatkowy,
Standartowe znaki przystankowe, Indexy gorne i dolne, Symbole walut,
Symbole literopodobne, Formy liczb, Strzalki, Operatory matematyczne,
Rozne techniczne, Elementy ramek, Elementy blokowe, Ksztalty
geometryczne, Dingbats, tzw. Obszar do uzytku wlasnego, Formularze
prezentacji alfabetycznej, wreszcie Specjalne... Nazwy niektorych
dzialow tlumaczone "zywcem" z angielskiego moga troche wprowadzac w
blad, niemniej zbiory fontow uzywane przez "dzisiejsze" edytory
oferuja ponad dwa razy wiecej znakow i symboli niz wiekowe ASCII.

W standartowym (czyli anglojezycznym) kodzie ASCII jest 256 znakow.
Poza oczywistymi znakami alfanumerycznymi alfabetu lacinskiego oraz
cyframi, znakami przystankowymi, elementami ramek i wypelnien, a
takze znakow kontrolnych (specjalnych) zawiera specjalne znaki
diaktryczne dla takich podstawowych jezykow, jak francuski, niemiecki
i hiszpanski... A poniewaz kazdy "przyzwoity" font windowsowy powinien
zawierac co najmniej pelny ASCII, wiec literki z powyzszych jezykow
sa zawsze - bez wzgledu na to, czy uzywamy font dedykowany dla jakiegos
specjalnego jezyka (np polskiego w pakiecie TuJakisFont CE).

1) Najprostszy i banalny - nie trzeba zmieniac zadnych ustawien
systemowych - ani klawiatury, ani fontow (zreszta - co tu zmieniac
i po co - znaki z akcentami stanowia integralna czesc kazdego fontu, bo
stanowia czesc kodu ASCII). Mozna wiec wykozystac skróty klawiaturowe
Worda 97 które znakomicie rozwiazuja wszelkie problemy z narodowymi
znakami diakrytycznymi: a) Aby uzyskac znaki z kreseczkami (akcenty)
nalezy: - Nacisnac razem CTRL + ' lub CTRL + ` - puscic powyzsze klawisze
i nacisnac literke nad która chce sie uzyskac dany akcent np: aby uzyskac
é nalezy nacisnac CTRL + ' (razem) a nastepnie e... b) Aby uzyskac znaki
z "daszkiem" czyli ^ i daszkiem do dolu nalezy wykonac analogiczne
postepowanie z powyzszym przy czym dla daszka do góry trzeba nacisnac
CTRL+^ (dla jasnosci: ^=SHIFT+6) i nastepnie literke, a dla daszka do dolu
CTRL+ALT+^ (Czyli w ukladzie klawiatury polskim programisty wystarczy
prawy ALT i ^) c) Znaki z tylda -> CTRL+~ (~=SHIFT+`(pod ESC)) i literka...

2) Mozna wstawic ta literke jako symbol. Nalezy wybrac w Wordzie
Wstaw->Symbol z glównego menu, zmienic nazwe fontu na jakis zawierajacy
litery (np: Times New Roman) lub wybrac "(zwykly tekst)" i dwukrotnie
"kliknac" zadana literke albo raz kliknac i wybrac "Wstaw". (Jest mozliwe,
ze po rozwinieciu listy bedzie mozna wybrac tylko fonty z symbolami -
nalezy wtedy wybrac recznie font alfanumeryczny wpisujac jego nazwe do
tego pola).

3) Mozna uruchomic aplikacje Tablica znaków (wchodzi w sklad Windows)
i albo skopiowac znak do Clipboardu i potem wstawic w Wordzie, albo tez
zobaczyc jaki kod ASCII odpowiada szukanej literze (trzeba raz ja kliknac
i odczytac informacje w prawym dolnym rogu) a nastepnie w Wordzie trzymajac
wcisniety LEWY ALT wybrac kod koniecznie na klawiatuze numerycznej
(powinien byc wlaczony NUMLOCK).

Milego wstawiania literek z daszkami...
Andrzej Barabasz
| Andrzej Barabasz W jakiejs mierze ludzkosc sie cofa, najlepiej |
| tel: +48501580170 o tym swiadczy fakt, ze nie mozna juz znalezc |
| andbarab_at_kki.net.pl ani jednego narodu czy plemienia, w którym |
| Warszawa fakt narodzin wywolywal by zalobe lub placz...|

--
Wez udzial w konkursie na nazwe flagowego produktu Xeroxa!
Najtrafniejsza nazwa wygra drukarke! http://www.xerox.com.pl