Re: Partycje dyskow a dos/windows

Autor: Janulus (janulus_at_kki.net.pl)
Data: Sun 29 Aug 1999 - 17:23:42 MET DST

Mike <008uzi_at_friko.onet.pl> napisał(a) w wiadomości:
<37c70091_at_news.vogel.pl>...
>zasadniczo to bedzie tak:
>system MS-DOS pozwala na utworzenie partycji podstawowej (primary), ktora
>moze byc jedyna partycja na dysku, moze ona obejmowac caly dysk lub tylko
>jego czesc. Na pozostalej czesci dysku mozna utworzyc partycje dodatkowa
>(extended), kora moze zajac caly wolny obszar na dysku, lub tylko jego
>czesc, wowczas pozostaly obszar mozna przydzielic partycji nie dosowskiej,
>ktora bedzie wykorzystywana przez inny system.

No nie zupelnie jest tak jak piszesz:a poza tym to nie o to pytal Inkognit
ale o zasade
oznaczania partycji c, d, e itp.
Ilosc partycji mozliwa do utworzenia na dysku nie zalezy od systemu. To ze
fdisk dosowy nie potrafi utworzyc wiecej niz jednej partycji primary nie
oznacz, ze DOS na to nie pozwala. Na dysku niezaleznie od systemu mozna
utworzyc maksymalnie 4 partycje: moga byc wszyskie primary lub np. 3
primary i 1 extended lub odpowiednio mniej partycji jesli tyle nam nie
potrzeba. Na extended tak jak napisales dowolna ilosc dyskow logicznych.
Natomiast czy partycja lub dysk logiczny bedzie dosowy czy nie zalezy tylko
od tego jaki sytem plikow na nim zalozymy (czyli jak ja sformatujemy).

Co do pytania Incognita to trzeba by to sprawdzic empirycznie bo faktycznie
jest balagan z tymi literkami - ale czesciowo sam sobie odpowiedziales. Co
do drugiego dysku to:
najpierw jest widoczna primary pierwszego potem primary drugiego potem
logiczne na extended pierwszego na na koncu logiczne drugiego. Zeby nie bylo
tego balaganu to uzywajac systemu win98 warto drugi dysk zablokowac w biosie
wtedy winda i tak dysk rozpozna ale pokaze najpierw wszyskie partycje
pierwszego a dopiero potem drugiego
dysku.

Pozdrawiam - Janulus